Personeel werven in de recreatiebranche; wat moet je weten, wat moet je doen?

31-10-22

Zoals momenteel in elke branche, is personeel werven in de recreatiebranche lastig. Personeel vinden in de recreatiebranche is vaak extra lastig, omdat veel bedrijven onderhevig zijn aan piek- en dalseizoenen. Wat moet je weten en moet je doen?

Personeel werven in de recreatiebranche; wat moet je weten, wat moet je doen?

Om goed beslagen ten ijs te komen in deze krappe arbeidsmarkt, is het goed om op de hoogte te zijn van de regels op het gebied van personeel werven recreatiebranche. 

De recreatiebranche kent een grote variëteit aan functies. In de CAO is vastgelegd dat de functie-indeling plaats moet vinden op basis van het Handboek functie-indeling. De recreatiebranche kent negen functiesoorten:

  • Schoonmaak en logistiek
  • Recreatie en vermaak
  • Winkelverkoop
  • Voedselbereiding en bedienen
  • Ontvangst en veiligheid
  • Techniek en groen
  • Administratie, ondersteuning
  • Management

Onder deze functiesoorten vallen alle mogelijke functies binnen de recreatiebranche, zoals bijvoorbeeld receptionist, nachtwaker, medewerker bediening, chef-kok, assistent bedrijfsleider, schoonmaker, logistiek medewerker. Elk van deze functies valt onder een functiesoort, en als werkgever stel je de functie vast door een omschrijving te maken van de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden die aan de werknemer worden opgedragen. Op basis daarvan bepaal je als werkgever de salarisschaal en functieperiodiek. Naar boven afwijken mag altijd en kan in deze krappe arbeidsmarkt een keuze zijn.

Personeel werven recreatiebranche, hoe vind je ze?

Het is op dit moment lastig om recreatie personeel te vinden, zelfs als je arbeidsvoorwaarden bovengemiddeld goed zijn. Waar vind je personeel? Begin met je eigen netwerk. Dat kan via de socialmediakanalen van je bedrijf, maar vergeet hierbij ook de medewerkers die al bij je in dienst zijn niet. Jouw medewerkers zijn jouw visitekaartje, als zij al langere tijd bij je werken en het naar hun zin hebben, zullen ze dat ook uitdragen naar de mensen om hen heen. Laat je medewerkers een bericht delen onder hun vrienden, studiegenoten, sportclub en familie. Om ze hierin te activeren kan je een beloning in de vorm van een bonus, een etentje, een cadeaubon van je zaak uitloven voor degene die iemand aanbrengt die in dienst komt.

Personeel werven recreatie red je vandaag de dag niet meer door een briefje op te hangen in je zaak of een oproep in een lokaal blaadje. Je wervingsstrategie moet in deze krappe arbeidsmarkt een treetje hoger. Hierbij kan je denken aan een banenmarkt van de gemeente/UWV. Afhankelijk van de functies waarvoor je personeel zoekt, kan het lonen om samenwerkingen met opleidingen te zoeken. Dit kan een plaatselijke ROC zijn, waar je mogelijk stagiaires kan vinden of leerlingen die een bijbaan zoeken. Maar ook andere MBO’s, hogescholen en universiteiten kunnen een bron van potentieel personeel zijn. Ligt jouw piek in de zomer en heb je in de wintermaanden juist minder personeel nodig? Richt je op studenten en scholieren die in de zomermaanden veel willen werken tijdens hun vakantie. Maak jezelf zichtbaar. Dat kan door adverteren, sponsoren, activiteiten organiseren en aanwezig zijn op de kanalen en evenementen waar jouw doelgroep actief is.

Ben je op zoek naar vakkrachten en specifiek opgeleid personeel? Investeer tijd in een goede LinkedIn-pagina, kijk naar de mogelijkheden van afstudeerstages bij specifieke opleidingen en zorg voor goede arbeidsvoorwaarden waarbij sprake is van een goede werk- en privébalans, naast doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden.

Tip om over na te denken als je personeel werft voor de recreatiebranche:

  • Er is meer dan geld en een baan

Denk eens na wat je als bedrijf nog meer kunt bieden dan geld en werk.

  • Biedt wat extra’s

Wat heb jij als bedrijf extra te bieden?

  • Manage de wederzijdse verwachtingen

Wees helder en kom je afspraken na voor wat betreft het geboden salaris, de uitbetaling hiervan, vrije dagen en overuren.

  • Biedt toekomstperspectief

Vertel (potentiële) medewerkers hoe ze zich kunnen ontwikkelen binnen jouw bedrijf en ben duidelijk over doorgroeimogelijkheden.

  • Zorg voor de mogelijkheid tot het up-to-date houden en verder ontwikkelen van kennis en vaardigheden

Het bieden van ontwikkelkansen kan potentiële kandidaten over de streep trekken. 

Personeel werven recreatiebranche; gevonden, wat nu?

Wanneer je recreatie personeel vindt, komt de volgende stap: wat voor een contract ga je ze bieden? Eerder schreven we al over de verschillende arbeidsovereenkomsten die er mogelijk zijn. Afhankelijk van het soort zaak dat je hebt, en dan met name of je piek- en dalseizoenen hebt, kunnen flexibele contracten een uitkomst zijn. Voor veel bedrijven in de recreatiebranche is een flexibele schil een uitkomst. Aan het werken met een flexibele schil zitten wel bepaalde wettelijke regels verbonden die je goed in acht moet nemen, omdat het je hoge boetes op kan leveren als je niet aan de regels voldoet.

Wil je wel graag gebruik maken van een flexibele schil, zonder dat je je druk hoeft te maken of je de wettelijke regels niet overtreedt? Dan is payrolling voor jouw bedrijf misschien een betere optie dan bijvoorbeeld een nulurencontract. Hierbij mag je medewerkers zo vaak of zo weinig inzetten als je wil en loop je geen risico dat ze na drie maanden uren kunnen claimen. Ook ligt het werkgeversrisico volledig bij het payrollbedrijf. Met de payroll-oplossing van Fooks weet je zeker dat alles voor jouw medewerkers goed geregeld is. Van arbeidsovereenkomst, uitbetaling, pensioenpremie, verzuim, verzekeringen, tot het vakantiegeld. Voor een vast tarief nemen wij alle juridische verplichtingen uit handen, waardoor jij in alle vrijheid kan ondernemen. Wil je meer weten over de mogelijkheden en voordelen van payrolling? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze ervaren HR-medewerkers.

Delen:

Contact met Fooks 

Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.