Zomerpersoneel horeca, wel of geen uitkomst?

  • Leestijd 2 - 5 min
  • 21/05/21
Zomerpersoneel horeca, wel of geen uitkomst?

Veel horecabedrijven kennen een piekperiode, meestal ligt die in de zomermaanden. Niet alleen strandtenten, maar ook horeca langs fietsroutes, zaken met grote terrassen, horeca in recreatiegebieden, de evenementen- en festivalsector, trouwlocaties; allemaal kennen ze de planningsnachtmerrie van de drukke piekmaanden. Wat doe je? Kies je voor personeel dat je alleen inhuurt voor de drukke (zomer)maanden? Werk je met flexmedewerkers? Of met werk je met vaste medewerkers die in de drukke maanden meer uren draaien dan in de rustigere maanden? Seizoenswerk is in de horeca geen vreemd begrip. De invulling verschilt per bedrijf.  

Zomerpersoneel horeca, hoe stel je een goed team samen? 

Een probleem waar veel ondernemers tegenaan lopen bij seizoenswerk in de horeca is dat deze medewerkers niet de ervaring, snelheid en kennis hebben die hard nodig is bij topdrukte. Daarnaast mist vaak de binding met het bedrijf. Een goede mix van vast-, ervaren en zomerpersoneel is dan ook essentieel tijdens de piekperiode. Houd hier rekening mee in je planning en bij verlof- en vakantieaanvragen van je vaste medewerkers. Met een online personeelsplatform zoals dat van Fooks maak je heel makkelijk een planning met vaste medewerkers op bepaalde diensten. Je vult vervolgens het rooster aan met de flexibele schil. Ook vakantie- en verlofaanvragen staan in één overzicht, zodat je precies kan zien wie er wanneer vakantie heeft aangevraagd en of dit geen problemen oplevert in de bezetting.  

Je vaste medewerkers weten wat je voor ogen hebt met je zaak en wat je van ze verwacht op het gebied van gastvrijheid, kennis en service. Het lijkt misschien zonde van je tijd, energie en geld om tijdelijke medewerkers op te leiden en te trainen, maar bedenk dat ook zij het visitekaartje van je bedrijf zijn. En dat tijdens de drukste periode van het jaar waarin je de meeste omzet kan behalen. Zorg ervoor dat ze kennis hebben van de producten die ze verkopen, van gastvrijheid en van je bedrijf. Dit zorgt er ook voor meer betrokkenheid en binding.

Begin op tijd met de werving van je zomerpersoneel horeca, zodat je selectief kan zijn en de tijd hebt om ze te trainen en kennis te laten maken met je bedrijf. Laat ze oefenen met bladlopen, bestellingen opnemen, bestellingen klaarmaken en alle andere facetten die in jouw zaak van belang zijn voordat de grote drukte begint. De tijd die je steekt in het trainen verdien je terug doordat je terras of je zaak als een zonnetje loopt wanneer het bomvol zit.  

Seizoenswerk horeca, een uitzonderingspositie in de ketenregeling 

Een ander voordeel van investeren in je seizoenswerkers, is dat ze misschien wel elke zomer of piekperiode bij je willen komen werken. Bijvoorbeeld studenten die in de zomermaanden meer willen werken of mensen die een paar maanden per jaar heel veel willen werken, zodat ze de andere maanden kunnen reizen. In een vorig blog bespraken we de ketenregeling bij contracten voor bepaalde tijd. Dit houdt in dat een medewerker maximaal drie tijdelijke contracten in drie jaar mag krijgen en vervolgens recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd. De keten van achtereenvolgende contracten kan alleen worden doorbroken door een tussenpoos te hanteren van zes maanden. 

Seizoensarbeid horeca vormt een uitzondering op deze ketenregeling. De uitzonderingspositie is mogelijk voor functies waarin de werkzaamheden als gevolg van klimatologische of natuurlijke omstandigheden seizoensgebonden zijn en gedurende hooguit negen maanden per jaar kunnen worden verricht.  

Volgens de horeca cao mag je seizoensmedewerkers onbeperkt tijdelijke contracten geven, als er maar een tussentijd van drie maanden zit tussen de contractperiodes. Let erop dat je de medewerker in deze drie maanden ook absoluut niet laat werken, want dan vervalt de uitzonderingspositie.  

De rechtspositie van de medewerker bij seizoensarbeid horeca 

Bij seizoenswerk horeca sluiten de werkgever en de seizoenswerker een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd af. Deze overeenkomst eindigt automatisch aan het eind van de overeengekomen periode. Het is bij seizoenswerk vaak lastig om een exacte einddatum vast te stellen, toch is het belangrijk om een zogenoemde vangnetdatum op te nemen in de arbeidsovereenkomst: een uiterste einddatum. Neem in de overeenkomst bijvoorbeeld op: “Het dienstverband eindigt van rechtswege aan het einde van het terrasseizoen, maar in ieder geval op 30 september 2021.” De overige voorwaarden, zoals bijvoorbeeld de regels voor het minimumloon en doorbetalen bij ziekte, zijn hetzelfde als voor je vaste personeel. 

Wanneer je een horecabedrijf hebt dat gebruik maakt van seizoensmedewerkers, betekent dat ook meer personeels- en salarisadministratie in je drukste maanden. Het kan lonen om dit uit te besteden voor je flexibele schil of zelfs voor je voltallige personeel. Heb je vragen over het uitbesteden van de salarisadministratie of je flexibele schil verlonen via payroll? Onze ervaren HR-medewerkers vertellen je hier graag meer over. Wil je meer weten over het gebruik van onze gratis app om op een makkelijke manier je roosters te maken en al je personeelszaken bij de hand te hebben? Boek dan een kosteloze demo.