Jullie studenten staan bij ons op de payroll. Hoe ben je bij Fooks terechtgekomen?
“Vanaf het moment dat ik hier binnenkwam, ben ik gaan payrollen. Mijn partners deden de hele salaris- en urenadministratie zelf, maar ik wil me daar helemaal niet mee bezighouden. Ik wil bezig zijn met ondernemen, onze gasten vermaken. Alles achter de schermen, daar heb ik geen tijd voor. En eerlijk gezegd ook geen zin in. Daarom is payroll voor mij een uitkomst. Ik heb met een aantal payrollbedrijven gewerkt en over jullie ben ik echt tevreden. Dat kleinschalige, het directe contact … dat werkt gewoon lekker. Dingen kunnen snel opgelost worden. Daarom hebben we ook het juridische gedeelte bij jullie ondergebracht. Ja, daar betaal je iets voor, maar dan is het wel allemaal afgekaart. Van ondernemers die bij andere, grotere payrollbedrijven zitten, merk ik dat er af en toe ergernissen zijn. Dan bereik je dus precies het tegenovergestelde van waarom je bent gaan payrollen.”
“Kleinschalig, direct contact … dat werkt gewoon lekker. En je voorkomt ergernissen.”
Wat vinden je medewerkers ervan dat ze op de payroll staan?
“Ik heb het idee dat ze het heel prettig vinden. Het is hartstikke transparant. Er is een portal, ze kunnen hun uren inzien. En wij sturen ze natuurlijk nog steeds zelf aan, plannen ze in. Kijk, we werken hier in piekseizoenen. Van september tot en met december is het hartstikke druk. Maar het eerste kwartaal is slow. Medewerkers die de hele maand februari niet hadden gewerkt, kregen toch uitbetaald. Misschien onlogisch, maar wij vinden dat het klopt. En eigenlijk ook zo hoort. En we krijgen hele leuke reacties van onze medewerkers.”
Jullie gebruiken ook het planningsplatform van Fooks, hoe bevalt dat?
“Ja, planning. Ik zal even schetsen hoe dat hier vroeger ging. Dan had je 30 evenementen en dan was het van: oké, wie kan er wanneer werken? Maar ja, veel van die jongens werken parttime, zitten op school en zijn lastig te bereiken of alleen ‘s avonds. En wij werken overdag. Zo dus. Met het planningssysteem van Fooks gaat dat eigenlijk vanzelf. Ze kunnen zelf aangeven wanneer ze willen werken en op het moment dat wij alles invoeren, zien we wie er beschikbaar is en kunnen we poppetjes schuiven. Dat maakt het heel overzichtelijk en het staat meteen zwart op wit. De jongens kunnen ook veel online regelen of jullie daarover bellen. Als ze ziek zijn bijvoorbeeld, of een vraag hebben over hun loonstrookje. Daar worden wij niet mee lastiggevallen. Zo haal je er heel veel schakels tussenuit.”
“Tijdrovende schakels haal je er tussenuit. En je hebt meer overzicht. Fijn voor ons, ja. Maar zeker ook voor onze jongens.”
Laten jullie je medewerkers ook op de Fooks app inklokken?
“Dat deden we eerst met stempels, kun je nagaan. Nu klokken ze in op de computer, bij de keuken. Daardoor heb ik eigenlijk nog te weinig overzicht van wie er is, maar dat is mijn manco hoor. Ik heb medewerkers die hier nu eenmaal graag zijn. Dus die komen een half uurtje eerder binnen, en gaan dan een kop koffie drinken. Maar die zijn dan nog niet ingeklokt. Dus ja, misschien moeten we daar ook nog eens aan, dat inklokken op de app.”
Zou je het Fooks planningssysteem ook aan anderen adviseren?
“Absoluut ja. Hiervoor hadden we een ander planningssysteem en dat vonden we redelijk omslachtig. Met Fooks hebben we zeker een stap gemaakt en, wat ook best een leuke bijkomstigheid is, het scheelt in de kosten!”