STOOM Beer & Food

“Wel of geen Fooks payroll-klant, jullie planningsapp is voor iedereen gratis. Vind ik tof.”

Stefan Hikspoors

STOOM Beer & Food

STOOM Beer & Food
  • 1 locatie
  • 30 - 40 medewerkers

Rauwe charme op de tap  

STOOM Beer & Food, hét brouwersrestaurant van Nijmegen, zit precies waar je het zou verwachten. Op het Honigcomplex, omringd door inspirerende mede-ondernemers op het gebied van onder meer kunst & cultuur, fotografie & film, sport en mode. In deze ruige, industriële setting wordt niet alleen craftbeer getapt, maar ook sexy brewpubfood en een fikse dosis charme. We praten met bedrijfsleider Stefan Hikspoors over overstap-issues, verschillende planningsplatformen, het belang van goede service en vertrouwen. 

Hoe zijn jullie bij Fooks terechtgekomen? 
Stefan: STOOM Beer & Food is nu 6,5 jaar open, waarvan we zo’n 5,5 jaar met medewerkers op de payroll werken. Omdat Fooks onze payrolling al deed en we bovendien niet erg tevreden waren over het planningsplatform waar we mee werkten, zijn we overgestapt naar jullie planningsapp. Sinds een jaar boeken we nu dus ook onze uren via jullie. Alles onder één dak, dat is wel zo gestroomlijnd. 

Hoe was de overstap naar een nieuw platform voor jullie? 
Een overstap zorgt altijd voor een paar uitdagingen. Je hebt de onvermijdelijke technische hick-ups en die paar medewerkers die moeite hebben met omschakelen en dus even mokken. Je moet het platform goed inrichten en 40 medewerkers moeten zich registreren en wennen aan de nieuwe lay-out en werkwijze. Maar alles bij elkaar verliep de overgangsperiode soepel en nu zijn we echt op eh … stoom. Onze medewerkers kwamen er al snel achter hoe makkelijk de nieuwe app is: roosters bekijken, klokken en verlof aanvragen. Zelf ben ik gek op technologie en denk ik juist: leuk, iets nieuws! Dus ja, ik heb dan ook meteen alle modules ingericht. 

 

Zelf ben ik gek op technologie, dus voor mij is een overstap een leuke uitdaging. Maar het ging allemaal heel soepel. 

Waar moet een goed planningsplatform aan voldoen? 
Voor de app van Fooks heb ik met twee andere platforms gewerkt. Een daarvan was zeker kwalitatief, maar voor een horecazaak als de onze veel te uitgebreid. Met een scala aan opties die je niet nodig hebt en dus ook niet gebruikt. En daar krijg je wel maandelijks, per medewerker, een pittige rekening voor. Aan de andere kant van het spectrum zat een platform dat zo uitgekleed was dat het niet veel meer voorstelde dan een Excelletje. De Fooks app heeft precies de juiste mix tussen de hoeveelheid info die ik kan gebruiken en verwerken. Gebruik je een module niet, dan wordt die functie uitgezet en krijg je ‘m niet meer in beeld. Zo hou je het overzicht en wordt je account niet overspoeld met modules die er niet toe doen. 

 

De Fook app heeft precies de juiste mix tussen de hoeveelheid info die ik kan gebruiken en verwerken. 

En wat zie jij als het grootste voordeel? 
Heel eerlijk? Dat jullie dit platform gratis aanbieden. En dat jullie geen onderscheid maken of je nou wel of niet klant bij jullie bent voor payrolling of verloning. Iedereen mag jullie platform gebruiken, voor niks. Dat vind ik gewoon tof. Overigens kan ik met een gerust hart andere ondernemers jullie platform en payrolling aanbevelen. Het is fijn samenwerken met jullie. Niet teveel poespas, gewoon relaxt. 

 

Het is fijn samenwerken met jullie. Niet teveel poespas, gewoon relaxt. 



Welke modules gebruik je? 
“Allemaal. Planning, klokken, verlof en het hele personeelsdossier, inclusief digitale contracten. De planning is een gebruiksvriendelijke tool waarin we per afdeling kunnen roosteren en publiceren. Met één druk op de knop zijn al onze medewerkers op de hoogte. Daarnaast laten we medewerkers diensten klokken via het kassasysteem. Omdat we een koppeling met onze kassa hebben laten maken, kunnen we direct na het uitklokken van de medewerker de uren accorderen en ze meteen verlonen.”

 

“We gebruiken alle modules. Planning, klokken, verlof tot aan het hele personeelsdossier, inclusief contracten.”

Leg je alles in de app vast? 
Alleen de pauzes niet. Die voeren onze medewerkers zelf in. Pauzes worden niet altijd genomen en ik vertrouw mijn personeel. Ik kan me voorstellen dat grotere organisaties hier wel controle over willen houden en pauzetijden instellen. Sinds we +/- uren kunnen bijhouden in Fooks, ben ik dat gaan doen voor onze vaste medewerkers. Dat geeft een goed inzicht, ook omdat onze omzet per dag wordt geüpload in Fooks. 

Vind je dat Fooks rekening houdt met nieuwe ontwikkelingen? 
Zeker, een mooi voorbeeld is de reserveringstool. Die is ontstaan tijdens de coronacrisis. Je moest toen verplicht reserveren bij restaurants of cafés, dus ook bij ons. Fooks ontwikkelde een tool om dat te supporten. Eerst lieten we onze gasten nog per e-mail reserveren, maar daar hadden we bijna een dagtaak aan. Met de reserveringstool gaat dat stukken makkelijker. We hebben ‘m zelfs gekoppeld aan onze social-mediakanalen. 

 

Onze reserveringstool is zelfs gekoppeld aan onze social-mediakanalen.” 

Hoe kijk je naar de samenwerking? 
Als ik Fooks bel, krijg ik iemand aan de lijn die van de lopende zaken afweet en dus meteen kan helpen. Dat scheelt een hoop uitleg en schept vertrouwen. Daarbij staan jullie open voor feedback vanuit onze kant. We denken namelijk graag mee en geven af en toe suggesties voor extra verdieping. Dat pakken jullie meteen op, waardoor we ons gehoord en gewaardeerd voelen. Je voelt aan alles dat Fooks een bedrijf in ontwikkeling is: niet stilstaan, maar blijven schaven tot perfectie. Cool. 

 

Jullie kennen onze lopende zaken. In plaats van alles drie keer uit te leggen is ’t luisteren en hoppa, actie!” 

Neem contact op met Max

Heb je een vraag over Fooks of over payrolling? Bel of mail mij gewoon.