Hoe belangrijk zijn secundaire arbeidsvoorwaarden horeca in de huidige personeelsmarkt?

  • Leestijd 2 - 5 min
  • 31/12/21
Hoe belangrijk zijn secundaire arbeidsvoorwaarden horeca in de huidige personeelsmarkt?

Zoals in een eerder blog al beschreven, is er sprake van enorme krapte op de personeelsmarkt in de horeca. De arbeidsvoorwaarden horeca kunnen een doorslaggevende rol spelen bij het aantrekken van nieuw personeel en behouden van je huidige personeel. Dit geldt zowel voor de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden horeca. Om aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden op te stellen, is het van belang het onderscheid tussen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden helder te hebben.

Wat zijn primaire arbeidsvoorwaarden horeca?

De belangrijkste basisafspraken die je met je personeel maakt, vallen onder de primaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn afspraken over bijvoorbeeld salaris, werktijden, vakantiegeld, vakantiedagen, onkostenvergoedingen en pensioen. Veel van deze primaire arbeidsvoorwaarden horeca zijn gebonden aan wettelijke minimale verplichtingen. Zo ben je verplicht minimaal het wettelijk minimumloon te betalen, een minimaal aantal vakantiedagen per jaar toe te kennen en minimaal 8% vakantiegeld te betalen. Dit zijn de minimale verplichtingen. Het staat je uiteraard altijd vrij om hier positief van af te wijken. Dit helpt niet alleen bij het vinden van nieuw personeel, maar ook bij het behouden van je huidige personeel. Als de primaire arbeidsvoorwaarden horeca bij jou net wat gunstiger zijn dan bij een andere werkgever, dan kan dat de doorslag geven om voor jouw bedrijf te (blijven) kiezen. Denk daarbij aan een hoger loon, meer vakantiedagen dan het wettelijk minimum of ruimere onkostenvergoedingen.

Hoe laat je secundaire arbeidsvoorwaarden horeca voor je werken?

In een krappe personeelsmarkt kan het lonen om te investeren in secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn extra afspraken die je met werknemers maakt naast de primaire arbeidsvoorwaarden horeca. Deze zijn dus niet verplicht, maar kunnen jou als werkgever wel aantrekkelijk maken voor huidige en toekomstige werknemers. Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden horeca zijn een dertiende maand, opleidingsmogelijkheden, verzekeringen, abonnement op bijvoorbeeld een sportschool, prestatiebeloningen of personeelskorting. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen er zelfs voor zorgen dat je geen exorbitante basislonen hoeft te betalen.

Hoe kunnen dergelijke secundaire arbeidsvoorwaarden horeca eruitzien:

  • Dertiende maand: extra maandsalaris aan het einde van het jaar;
  • Prestatiebeloning: extra salaris na een goede prestatie, dat kan een bonus of winstuitkering zijn. Wanneer het goed gaat met jouw zaak, laat je je personeel daar financieel van meeprofiteren;
  • Reiskostenvergoeding: vergoeding voor gereden kilometers of OV-kosten vanaf een bepaalde reisafstand;
  • Kinderopvang: vergoeding van kinderopvang voor één of meer dagdelen;
  • Abonnement of korting bij een derde partij: bijvoorbeeld een abonnement op een sportschool, korting bij een sauna of korting bij een kledingzaak waar jij ook je bedrijfskleding besteld;
  • Opleidingsmogelijkheden: een budget en/of aantal dagen voor trainingen, opleidingen, cursussen of workshops;
  • Personeelsmaaltijden: werknemers eten gratis of tegen een sterk gereduceerde prijs wanneer ze werken;
  • Personeelskorting: werknemers krijgen personeelskorting op wat zij in hun vrije tijd nuttigen in jouw zaak.

Waar betaal je die secundaire arbeidsvoorwaarden horeca van?

In de situatie waar de horeca zich momenteel bevindt door de coronacrisis, lijkt elk dubbeltje dat je extra uitgeeft er één te veel. Aan de andere kant wil je als je weer volle bak mag draaien beschikken over voldoende en goed personeel. Het is goed om te weten dat veel secundaire arbeidsvoorwaarden horeca dankzij de werkkostenregeling voordelig verstrekt kunnen worden.

Via de werkkostenregeling (WKR) kan je als werkgever onbelaste vergoedingen aan je werknemers geven. Je mag ook zaken vergoeden waar een werknemer privé voordeel van kan hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan sportabonnementen of kerstpakketten. Het totale bedrag moet wel onder de vrije ruimte blijven. Deze wordt berekend met de loonsom van al je medewerkers samen. Tijdens de coronacrisis was deze vrije ruimte verhoogd naar 3% van de totale loonsom. Per 2022 geldt voor de eerste € 400.000 van de loonsom een percentage van 1,7%. Komt het bedrag van de vergoedingen boven die grens? Dan moet je over dat extra bedrag 80% belasting betalen, houd deze grens dus goed in de gaten. Er gelden geen voorwaarden voor de bestedingen binnen de vrije ruimte.

Hoe haal jij als werkgever het meest uit de arbeidsvoorwaarden horeca?

Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil met de arbeidsvoorwaarden. Bedenk echter wel dat je aan deze voorwaarden moet blijven voldoen zolang de contracten lopen. Beloof dus geen dingen die je niet waar kan maken en reken goed door of het financieel haalbaar is wat je belooft. Al deze arbeidsvoorwaarden horeca en de afspraken die je daarover maakt, moet je meetellen in je loonsom. Het is daarom belangrijk om een goed inzicht te hebben in je loonkosten ten opzichte van je omzet. De gratis app van Fooks helpt je hierbij. Je maakt in een handomdraai een planning in de app en wanneer je ook de gratis financiële module gebruikt, heb je inzicht in en grip op je financiële situatie.

Wil je meer weten over onze gratis app en hoe deze jou het ondernemen makkelijker maakt en inzicht geeft in je bedrijf? Boek dan een gratis demo. Wil je meer weten over arbeidscontracten, arbeidsvoorwaarden horeca of over de mogelijkheden om je financiële administratie of het juridisch werkgeverschap uit te besteden, dan vertellen onze ervaren HR-medewerkers je daar graag meer over. Fooks is er voor ondernemers. Je kan bij ons terecht voor alle vragen die je op HR-gebied hebt.