Je eigen restaurant beginnen, hoe zorg je voor een goede financiële start?

  • Leestijd 2 - 5 min
  • 21/10/22
Je eigen restaurant beginnen, hoe zorg je voor een goede financiële start?

Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat je eigen restaurant beginnen. Je zit vol plannen en hebt de mooiste ideeën om jouw restaurant tot een succes te maken, maar heb je ook nagedacht over de opstartkosten van een restaurant? De kosten van een eigen restaurant beginnen zijn hoog. Eerder schreven we al over het belang van een bedrijfsplan als je een horecazaak opent. Voldoende werkkapitaal en een goede financiële planning zijn essentieel. De opstartkosten van een eigen restaurant beginnen zijn een belangrijk onderdeel waar je rekening mee moet houden. In dit blog bespreken we een aantal van de grootste kostenposten bij het beginnen van een eigen restaurant.

De opstartkosten van een restaurant waar je sowieso rekening mee moet houden zijn:

  • Koop of huur van het pand;
  • Vergunningen en inschrijvingen;
  • Keukenapparatuur en -benodigdheden;
  • Meubilair;
  • Technologie;
  • Voorraad;
  • Personeel;
  • Marketing.

Opstartkosten restaurant, waar moet je rekening mee houden?

Een van de eerste dingen waar je rekening mee moet houden als je je eigen restaurant gaat beginnen zijn de kosten van je pand. Je kan een horecapand huren of kopen, in beide gevallen heb je hier kapitaal voor nodig. Een huurcontract voor een horecapand is een commercieel huurcontract, hiermee ga je over het algemeen een verplichting voor meerdere jaren aan. Bij commerciële huurcontracten is een borg ter hoogte van drie tot zes maanden huur vrij standaard. Dit bedrag moet je dus meerekenen in je opstartkosten en tot je beschikking hebben. Wanneer je een horecapand koopt moet je er rekening mee houden dat een aanbetaling van 10 tot 20% vereist is. In beide gevallen zijn dit substantiële bedragen die je moet kunnen betalen voordat je ook nog maar één gerecht verkocht hebt. In sommige gevallen zal je ook nog aanpassingen aan het pand moeten doen om het geschikt te maken voor jouw plannen. Ook deze kosten en (on)mogelijkheden moet je goed op een rijtje hebben voordat je een handtekening onder een huur- of koopcontract zet. Controleer ook of het plan voor jouw restaurant binnen het bestemmingsplan van de gemeente past voordat je je handtekening zet.

Verdiep je tijdens het schrijven van je bedrijfsplan ook in de inschrijvingen en vergunningen die je nodig hebt om een eigen restaurant te beginnen en aan welke regels je moet voldoen. Afhankelijk van het soort restaurant dat je wil beginnen en de gemeente waar je je vestigt, heb je allerlei vergunningen nodig. Het soort vergunningen en de kosten hiervan kunnen per gemeente verschillen. Denk hierbij aan een exploitatievergunning, een drank- en horecavergunning als je alcohol wil gaan schenken, een omgevingsvergunning en een inschrijving bij NVWA. Vraag vergunningen op tijd aan, in sommige gevallen kan de behandeling van de aanvraag een tijdje duren.

Opstartkosten materiële zaken bij een eigen restaurant beginnen

Bij het beginnen van je eigen restaurant moet je ook incalculeren dat je veel materiële zaken nodig hebt. Keukenapparatuur- en benodigdheden, maar ook zaken als meubilair en een kassasysteem. Wanneer je een bestaand restaurant overneemt, zijn een hoop van deze zaken wellicht al aanwezig of kan je ze overnemen. Bedenk van tevoren goed wat je nodig hebt voor het soort restaurant dat jij wil beginnen en of het de moeite loont om het inventaris over te nemen, als je hierin een keuze hebt.

Keukenapparatuur is onmisbaar voor elk restaurant, dit vormt een grote kostenpost bij een eigen restaurant beginnen. Apparatuur als koelkasten, fornuizen, ovens, een afwasmachine. Je hebt het allemaal nodig en de kosten hiervan kunnen behoorlijk oplopen. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je zaken nodig hebt als servies, bestek, glazen, tafels en stoelen. Allemaal zaken die behoorlijk wat geld kunnen kosten en die je in je financiële planning mee moet nemen. Ook materiële zaken als een kassa of een muzieksysteem moet je meenemen in je begroting. Ten slotte is de aankleding van je restaurant iets waar je over na moet denken. Je kan het zo duur of goedkoop maken als je wil, maar iets als verlichting heb je altijd nodig. De aankleding kan een belangrijk onderdeel van de beleving van jouw restaurant zijn. Werk voor jezelf gedetailleerd uit hoe je dit voor je ziet, wat je hiervoor nodig hebt en welke kosten hiermee gemoeid zijn.

Technologie, noodzakelijke opstartkosten of gemak?

Je kan het tegenwoordig zo gek niet bedenken of er bestaat een technologisch snufje voor. Sommige technologische snufjes maken je het werken een stuk makkelijker en kunnen dus de investering waard zijn. Moet je keuzes maken, omdat je budget niet toereikend is om het allemaal meteen aan te schaffen, kijk dan wat jou als startende ondernemer het meeste voordeel oplevert. En bekijk welke investeringen ook op een later moment gedaan kunnen. Het levert je als ondernemer veel voordeel op als je over technologie beschikt waarmee je processen kan automatiseren en data kan verzamelen. Hiervoor heb je bepaalde hard- en software nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een online kassasysteem, een kitchen display system, personeelsplanning software of reserveringssoftware.

Niet al deze systemen hoeven geld te kosten. Je kan als ondernemer bijvoorbeeld gebruik maken van de gratis personeelsapp van Fooks. Hiermee maak je in een handomdraai roosters, houd je personeelsdossiers bij, maak je gebruik van de financiële tool om inzicht te creëren én te sturen op de belangrijkste financiële statistieken zoals omzet, loonkosten en productiviteit. Je regelt al je personeelszaken makkelijk en snel met onze gratis personeelsapp.

Voorraad, personeel en marketing, waar moet je aan denken?

Als je een eigen restaurant gaat beginnen zijn dit dingen waar je ook van tevoren over na moet denken en die je mee moet nemen in de opstartkosten van je restaurant. Je hebt voorraad nodig om te kunnen gaan draaien. Afhankelijk van hoeveel couverts je per avond gaat draaien en wat je gaat serveren, heb je een bepaalde startvoorraad nodig van zowel houdbare producten die je gedurende een langere tijd kan gebruiken (zoals kruiden en dranken) en versproducten. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het soort restaurant dat je begint. Dit kan een paar honderd euro zijn, maar ook een paar duizend euro. Zorg ervoor dat je voor jezelf scherp hebt wat je nodig hebt en reserveer het benodigde bedrag hiervoor. Bedenk dan ook dat je in de eerste periode misschien geen winst zal maken en bereken het bedrag dus over een ruime periode.

Een eigen restaurant beginnen houdt meer in dan je deuren openen. Om gasten te trekken moet je aan marketing doen, zodat ze weten dat je er bent, wat je doet en waar je te vinden bent. Het is daarom belangrijk om in je financiële planning rekening te houden met kosten voor marketing en pr. Ga je een website (laten) maken en kies je voor social media? Ga je de social media zelf beheren of laat je dat (betaald) door iemand anders doen? Kies je voor gesponsorde posts of probeer je je op een andere, niet-betaalde, manier je bereik te vergroten? Afhankelijk van het soort restaurant bepaal je het soort marketing dat jouw doelgroep aanspreekt. Denk van tevoren goed na of marketing iets is waar je zelf op professioneel niveau mee aan de slag kan én wil, of dat je dit volledig uit gaat besteden.

Je rekent personeel misschien niet tot je opstartkosten, omdat je denkt “die gaan pas aan het werk als ik open ben.” Toch is het essentieel om de personeelskosten mee te nemen in je begroting als je een eigen restaurant gaat beginnen. Je zal hoogstwaarschijnlijk niet vanaf dag één winst maken, maar je moet je personeel wel vanaf dag één kunnen betalen. Ook de werving van personeel is mogelijk een kostenpost waar je rekening mee moet houden. Als het lastig is om personeel te vinden op de locatie waar jij je restaurant opent, zal je misschien betaalde advertenties of wervingsacties moeten inzetten.

Bedenk van tevoren goed hoeveel personeel en welk soort medewerkers je nodig hebt en wat de kosten daarvoor zijn om jouw restaurant te kunnen draaien. Houd hierbij ook rekening met de werkgeversrisico’s en eventuele verzekeringen die je hiervoor af wil sluiten. Langdurige ziekteverzuim is bijvoorbeeld een behoorlijke kostenpost. Je hier tegen verzekeren kan, maar dat is ook geen goedkope verzekering. Op wat voor een basis ga je personeel aannemen? Wil je ze met vaste uren in loondienst nemen of op oproepbasis? Aan verschillende soorten contracten zitten verschillende regels en kosten waar je rekening mee moet houden.

Naast de kosten van de gewerkte uren van je personeel moet je er ook rekening mee houden dat je een salarisadministratie moet voeren. Hiervoor is kennis van salarisadministratie nodig en dit kost je arbeidsuren. Je salarisadministratie moet op orde zijn, dit kan je grote problemen en boetes opleveren als het niet klopt. Als je hier zelf geen kaas van hebt gegeten, is het een goed idee om je salarisadministratie uit te besteden. Bij Fooks kan je ervoor kiezen om de salarisadministratie door ons te laten doen, of kun je kiezen voor payrolling als je alle werkgeversrisico’s uit handen wil geven.

Bij payrolling betaal je een vast bedrag per medewerker per gewerkt uur en loop jij als ondernemer geen werkgeversrisico’s. Zeker voor startende ondernemers kan dit een aantrekkelijke optie zijn, omdat je zeker weet dat er geen onverwachte kosten bovenop je ingecalculeerde personeelskosten komen. Wil je meer weten over de voordelen en mogelijkheden van onze gratis personeelsapp, het uitbesteden van je salarisadministratie of het verlonen via payroll? Onze ervaren HR-medewerkers vertellen je er graag meer over en sparren vrijblijvend met je over de beste opties voor jouw restaurant.