TVL horeca, nieuwe spelregels voor het tweede kwartaal
02-07-21
Sinds vorige week kan je als ondernemer de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor het tweede kwartaal 2021 aanvragen. Wat zijn de wijzigingen ten opzichte van de vorige TVL-regeling? En kom je in aanmerking voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten horeca? Deze vragen worden beantwoord in ons blog.
In ons vorige blog bespraken we een aantal steunmaatregelen voor de horeca. Dit keer gaan we wat dieper in op de TVL. Er zijn een aantal wijzigingen ten opzichte van de vorige TVL-regelingen:
- Het subsidiepercentage is verhoogd van 85% naar 100%;
- Horecaondernemers mogen voor dit kwartaal zelf een referentieperiode kiezen (Q2 2019 of Q3 2020);
- Startende ondernemers die tussen 15 maart en 30 juni 2020 ingeschreven zijn bij de KvK kunnen ook TVL horeca aanvragen (dit was eerst vóór 15 maart 2020).
Om in aanmerking te komen voor Tegemoetkoming Vaste Lasten horeca moet je als ondernemer minimaal 30% omzetverlies hebben ten opzichte van Q2 2019 of Q3 2020 en minimaal € 1500,- aan vaste lasten. Let op: deze vaste lasten worden vastgesteld op basis van je SBI-code in de vorm van een percentage vaste lasten. Hierbij wordt uitgegaan van het gemiddelde aandeel van de vaste lasten in de omzet van uw branche, gebaseerd op cijfers van het CBS.
Het belang van SBI-codes voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten horeca
Of je wel of geen recht hebt op TVL horeca hangt af van een aantal factoren, maar de meest bepalende is toch wel je SBI-code. Je SBI-code bepaalt of je überhaupt in aanmerking komt voor TVL horeca. Daarnaast bepaalt je SBI-code de hoogte van het percentage vaste lasten. Het zijn namelijk niet je werkelijke vaste lasten die je op moet geven, maar het percentage dat vastgesteld is voor jouw bedrijf. Voor SBI-codes beginnend met 56 (o.a. restaurants en cafés) is dat percentage bijvoorbeeld 25%. De berekening TVL is dan als volgt:
Omzet referentieperiode x omzetverlies in % x aandeel vaste lasten in % x 100%.
Stel, je omzet in Q2 2021 was € 247.500. In Q2 2019 was je omzet € 450.000. Dat is een omzetverlies van 45%. De berekening is dan: € 450.000 x 45% x 25% x 100% = € 50.625.
Wanneer je voor het derde kwartaal 2020 kiest als referentieperiode, mag je voor de berekening van de TVL horeca de andere coronasteunmaatregelen (zoals NOW, TOGS, etc.) niet meetellen als omzet. Onder de omzet vallen alle overige inkomsten zonder de ontvangen btw en vóór aftrek van kosten en vaste lasten.
Aanvullende eisen en uitzonderingen
Horecaondernemingen met de SBI-codes 56.10.1, 56.10.2 en 56.30 zijn uitgezonderd van de eis dat minstens één vestiging van je bedrijf een ander adres dan je privéadres moet hebben. Wanneer je een TVL horeca aanvraagt die meer dan € 125.000 bedraagt, heb je een derdenverklaring en een accountantsverklaring nodig. Voor ondernemers die gestart zijn tussen 15 maart 2020 en 30 juni 2020 en een subsidie van meer dan € 25.000 aanvragen, geldt dat ze een derdenverklaring nodig hebben.
Voorwaarden SBI-codes en KvK-gegevens voor TVL horeca
Er zijn een aantal voorwaarden wat betreft je KvK-gegevens om in aanmerking te komen voor Tegemoetkoming Vaste Lasten horeca.
- Je horecaonderneming is voor 30 juni 2020 opgericht en ingeschreven in het KvK handelsregister;
- Je hebt je niet na 30 juni 2020 met terugwerkende kracht ingeschreven in het handelsregister of je SBI-code aangepast om in aanmerking te komen voor TVL horeca;
- De hoofdactiviteit waarmee je onderneming op 15 maart 2020 staat ingeschreven in het handelsregister van de KvK telt. Voor startende ondernemers is die datum 30 juni 2020;
- Alleen als je al eerder na een herbeoordeling of bezwaar TVL horeca ontving voor een andere SBI-code, kom je voor Q2 ook met deze SBI-code in aanmerking. Het aanvraagsysteem kiest dan automatisch de gunstigste SBI-code.
Op de site van de RVO vind je alle voorwaarden en uitzonderingen en kan je een adviestool invullen om te kijken of je in aanmerking komt voor TVL horeca.
Zie je door de bomen het bos niet meer met alle verschillende steunmaatregelen en verschillende plekken waar je ze aan moet vragen? Of weet je niet waar je de tijd vandaan moet halen om dit nog allemaal uit te zoeken voor het tweede kwartaal nu je zaak weer hele dagen mag draaien? Onze ervaren HR-adviseurs helpen je graag om het zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk voor je te maken.
Fooks ondersteunt je graag bij het ondernemen, juist in deze rare tijden. Dat doen we door onze gratis app aan te bieden waarmee je bijvoorbeeld makkelijk en snel je planning maakt, je personeelsdossiers bijhoudt en inzicht in je financiën creëert. Of misschien wel door je salarisadministratie of de volledige verloning uit handen te nemen, zodat jij je volledig kan focussen op het ondernemen en je zaak die eindelijk weer écht open is.
Wil je meer weten over wat we voor je kunnen doen? Boek een gratis demo of bel ons om eens samen te sparren!
Delen:
Contact met Fooks
Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.