Een goede salarisadministratie voor de horeca

Een goede salarisadministratie voor de horeca
28/07/20

Een goede salarisadministratie is essentieel voor een horeca onderneming. Met een goede horeca salarisadministratie voldoe je niet alleen aan de wettelijke verplichtingen, maar het geeft jezelf een goed inzicht hoe het op dat moment gaat met jouw onderneming. Wat zijn aandachtspunten en waar loopt het op rolletjes?

Waar begin je met de horeca salarisadministratie?

Waar begin je nou met het bijhouden van de administratie? Hoe lang moet het bewaard worden? We geven je drie tips mee!

  1. Bewaarplicht
    Het is van belang om jouw (algemene) administratie minimaal 7 jaar na het afgelopen boekjaar te bewaren. Dit in verband met de bewaarplicht vanuit de belastingdienst. In sommige gevallen geldt zelfs een bewaartermijn van 10 jaar. Indien de administratie digitaal bijgehouden wordt, mag het ook digitaal bewaard worden. Het dient enkel ten alle tijden beschikbaar te zijn.
  2. Up-to-date
    Zorg dat de administratie up-to-date is. Plan bijvoorbeeld één keer per week een moment waarop je ervoor zorgt dat de administratie bijgewerkt wordt. Door dit wekelijks te doen, kost het minder tijd en helpt het je bij het doen van de btw-aangifte. De btw-aangifte dient per kwartaal voldaan te worden.
  3. Toegankelijk
    De horeca administratie dient ieder moment toegankelijk te zijn. Werk bijvoorbeeld met een online pakket waarin je de administratie kunt bijhouden. Dit is te combineren met de personeelsadministratie.

Salarisadministratie horeca uitbesteden

Personeelszaken brengen nogal wat verplichtingen, regel-dingen en gedoe met zich mee. Als ondernemer heb je daar niet altijd zin in of tijd voor. Maar het moet allemaal wel goed geregeld worden. Doe je dat niet, dan weet je dat het nog meer gedoe oplevert.

Personeelszaken, salarisadministratie, verzuimmanagement. Die kosten tijd, vragen om kennis, pro activiteit en duidelijke processen. Je kunt dat allemaal in eigen beheer doen, maar het hoeft niet. Je kunt op verschillende onderdelen hulp en advies inschakelen en regel-dingen uitbesteden. Zo hou jij meer tijd over en kan de focus gelegd worden op het ondernemen.

Vaak kan er voor een pakket gekozen worden wat uit te breiden is met diverse opties. Zo ook bij Fooks.

Je kunt kiezen om enkel de salarisadministratie uit te besteden. Wij verzorgen dan de stamgegevens en maken de maandelijkse mutaties voor de loonjournaalposten. Daarnaast verzorgen wij de aangifte van de loonbelasting, collectief pensioen en de premies. Ook ontvangen medewerkers hun loonstrook digitaal en zijn deze te downloaden in onze personeelsapp Fooks. Ten slotte maken wij werkgeversverklaringen op indien een medewerker hierom vraagt en maken wij een basisstructuur loonjournaalposten. Dit allen is uit te breiden met personeelsadministratie en verzuimmanagement.

Naast het pakket is het ook mogelijk om HR advies en begeleiding te ontvangen. Voor de inhoud hiervan vragen wij u contact met ons op te nemen.