Café Eten & Drinken

“Op de beschikbaarheidspagina zie je direct de knelpunten en kun je vrij snel een verdeling maken van je vaste krachten en de overige uren aanvullen met oproepmedewerkers. Daarnaast kun je in Fooks heel goed zien of een medewerker zijn/haar contract uren al ingepland heeft.”

Chau Nguyen

Café Eten & Drinken

Café Eten & Drinken

De buurtfunctie van Café Eten & Drinken

Café Eten & Drinken, een authentiek concept op drie locaties in de omgeving van Nijmegen. Een vestiging is gelegen in het prachtige Nijmegen-Oost. De tweede en derde vestiging bevinden zich in Lent en Groesbeek. Alle drie de locaties vervullen een buurtfunctie, het verbinden van mensen! Een toegankelijke ontmoetingsplek, met diverse doelgroepen.

"De klik was er direct, dat blijkt uit de samenwerking en het mede-eigenaarschap bij Café Eten & Drinken Lent"

 

Chau Nguyen, algemeen manager van de drie vestigingen & partner in Lent: "Café Eten & Drinken is opgericht in 2003 en ik ben begonnen in 2013. Na twee jaar als bedrijfsleider was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Begin 2016 nam Michiel Houkes het bedrijf over en vroeg mij terug te komen als bedrijfsleider van locatie Nijmegen. We kenden elkaar niet, dus kwam het echt als een verrassing, maar wel een enorm leuke!" Oud collega’s hebben Chau aangedragen bij Michiel. Onder het genot van een kopje koffie was het tussen Michiel en Chau snel beklonken. "De klik was er direct, dat blijkt ook wel uit de samenwerking en het mede-eigenaarschap bij Café Eten & Drinken Lent", aldus Chau.

Meerdere vestigingen

Café Eten & Drinken heeft momenteel drie vestigingen. Nadat locatie Nijmegen was overgenomen door Michiel heeft hij niet stil gezeten. Samen met Chau heeft hij in 2017 locatie Lent geopend gevolgd door Groesbeek in 2019. Komend jaar (2021) zal de vierde vestiging zich bij de familie voegen, in Malden om precies te zijn. "We willen graag onze Eten & Drinken familie uitbreiden, waarvan Malden de eerstvolgende in rij is. Maar we blijven wel in de omgeving van Nijmegen. Ons zul je niet snel zien gaan franchisen. Maar zeg nooit nooit!"

"Ik sta echt op de vloer om feeling te houden met het concept en onze medewerkers"

 

De reden dat Café Eten & Drinken graag vestigingen in de omgeving van Nijmegen opent komt door het feit dat zij graag één familie blijven. We mogen groeien, maar het moet makkelijk en kort te bereizen zijn. Dit is ook een van de taken van Chau als algemeen manager: zorgen dat het concept bewaard blijft en schakelen met de bedrijfsleiders. Chau: "ik sta echt op de vloer om feeling te houden met het concept en onze medewerkers. Zo werk ik samen met mijn collega’s en kan ik met de bedrijfsleider iedereen aan- en eventueel bijsturen. Wij stralen graag hetzelfde concept uit in alle drie de vestigingen. Op deze manier behoud ik het overzicht."

Het concept is in alle drie de locaties hetzelfde. Het is een heel toegankelijk bedrijf waar iedereen welkom is. "Onze gasten variëren van jonge studenten tot ouderen die graag iedere dag een kopje koffie komen drinken. Wij bieden een hoge service tegen een redelijk lage prijs."

"We zijn als eerste begonnen met het opdelen van de keukens, zodat wij kunnen waarborgen dat het personeel 1,5 meter afstand kan houden van elkaar. Dit vinden wij enorm belangrijk!"

De impact van het Covid-19 virus

Chau ervaart de Corona periode als verschrikkelijk, maar hij en zijn team houden niet van stilzitten. "We zijn als eerste begonnen met het opdelen van de keukens, zodat wij kunnen waarborgen dat het personeel 1,5 meter afstand kan houden van elkaar. Dit vinden wij enorm belangrijk! Het personeel moet veilig kunnen werken." Naast het opdelen van de keuken moesten alle werkwijzen gewijzigd worden. Bezorgen en afhalen is echt een andere tak van sport. "Groothandels dachten met ons mee over de juiste verpakkingsmaterialen en wij richtten ons op de infrastructuur. Ons kassasysteem is natuurlijk niet gebouwd op afhalen en bezorgen. En een nieuw systeem aanschaffen voor een (hopelijk) korte periode is niet ideaal. Zo goed als mogelijk hebben wij onze huidige kassa aangepast en Excel lijsten opgesteld." Wat normaal gesproken geautomatiseerd is, werd nu handmatig ingevoerd. Café Eten & Drinken Lent is gestart met de nieuwe werkwijze, deze is vervolgens geïmplementeerd in Nijmegen en Groesbeek."

Toen de horeca in juni haar deuren weer mocht openen is Café Eten & Drinken gestopt met het afhalen en bezorgen van maaltijden. "Onze keukens zijn hier niet op ingesteld en moeten een te groot gebied bedienen. Zeker als in de zomer het terras ook druk bezet (volgens de maatregelen) is." Voor enkele gasten hebben zij een uitzondering gemaakt na de eerste lockdown. "Wij merkte dat sommige mensen een beetje bang waren om er op uit te gaan en om te gaan uiteten. We hebben hen dan ook voorzien van de oude vertrouwde hap van Café Eten & Drinken aan huis."

"Wij merkten dat sommige mensen een beetje bang waren om er op uit te gaan en om te gaan uiteten. We hebben hen dan ook voorzien van de oude vertrouwde hap van Café Eten & Drinken aan huis."

 

Sinds begin oktober gelden er in Nederland aangescherpte maatregelen omtrent de Horeca. "Onze gasten reageren hier goed op! Wij verwelkomen onze gasten nog steeds met onze oude en vertrouwde gastvrijheid. Het is jammer dat wij nu minder mensen mogen ontvangen. We zijn toch van 70 zitplekken teruggegaan naar 30. Het is even niet anders, we mogen blij zijn dat we nog open kunnen blijven."

Café Eten & Drinken en HR huis Fooks

Café Eten & Drinken maakt altijd al gebruik van de diensten van DrieVierDrie en Payroll. Daarnaast waren zij een van de eerste die aan de slag gingen met het personeelsplatform van Fooks. "Wij zijn enorm tevreden over de diensten die wij afnemen bij Fooks. De samenwerking is top! Aangezien wij een van de eerste waren die aan de slag zijn gegaan met het personeelsplatform van Fooks, liepen wij in het begin tegen punten aan. Één van die punten was het ontbreken van een beschikbaarheidsoverzicht bij plannen en nu zit dat er gewoon in! Zo fijn hoe hier mee omgegaan wordt. Ondanks dat Fooks voor ons compleet is, worden we nog steeds met kleine ontwikkelingen verrast. Dingen waar wij zelf niet aan denken maar die enorm fijn in gebruik zijn."

"Ondanks dat Fooks voor ons compleet is, worden we nog steeds met kleine ontwikkelingen verrast. Dingen waar wij zelf niet aan denken maar enorm fijn in gebruik zijn."

Tip van Chau

"Behoudt het overzicht, dat is zo belangrijk! Op de beschikbaarheidspagina zie je direct de knelpunten en kun je vrij snel een verdeling maken van je vaste krachten en de uren aanvullen met oproepmedewerkers. Daarnaast kun je in Fooks heel goed zien of een medewerker zijn/haar contract uren al ingepland heeft."

Neem contact op met Max

Heb je een vraag over Fooks of over payrolling? Bel of mail mij gewoon.