Café Eten & Drinken

“Alleen als je ‘t overzicht hebt, kun je doen waar je goed in bent. Voor ons is dat mensen verbinden.”

Chau Nguyen

Café Eten & Drinken

Café Eten & Drinken

Een horecafamilie met verbindingsdrang 

Een laagdrempelige ontmoetingsplek waar iedereen welkom is. Met personeel en een menukaart waar je voor terugkomt. Alle locaties van Café Eten & Drinken vervullen diezelfde sympathieke buurtfunctie. Het verhaal achter de Nijmeegse horecaformule leest bovendien als een successtory. Chau Nguyen, algemeen manager & mede-eigenaar van de vestiging in Lent, geeft ons een kijkje in de keuken waar we ’t hebben over familiegevoel, gastvrijheid, conceptbewaking, groei, samenwerking en overzicht. 

Wat is jouw rol? 
Chau Nguyen: Café Eten & Drinken Nijmegen bestaat sinds 2003 en ik ben er in 2013 als bedrijfsleider aan de slag gegaan. Na twee jaar was ik wel toe aan een nieuwe uitdaging en ben ik iets anders gaan doen. Totdat Michiel Houkes begin 2016 het bedrijf overnam en me vroeg om terug te komen. We kenden elkaar niet eens, maar oud-collega’s hadden mij getipt. Na een kop koffie was de deal rond. Ik ben bedrijfsleider geweest in de vestigingen in Nijmegen en Lent en nu een soort van algemeen manager van de hele groep en mede-eigenaar van Lent. 

Hebben jullie nog verdere groeiplannen? 
Sinds Michiel de vestiging in Nijmegen overnam, zitten we in een stroomversnelling. We hebben samen in 2017 Café Eten & Drinken in Lent geopend, en daar kwam in 2019 Groesbeek bij. Dit jaar voegt de vierde telg zich bij de familie, in Malden om precies te zijn. We willen onze Eten & Drinken familie heel graag uitbreiden, maar alleen in deze omgeving. En franchising is niet ons ding. Maar zeg nooit nooit! 

We willen onze familie heel graag uitbreiden, maar wel bij ons in de buurt.” 

Waarom blijven jullie zo dicht bij huis? 
Omdat we één familie willen blijven. Eén grote horecafamilie. Groei is positief, maar ik wil snel en makkelijk bij alle locaties kunnen zijn. Een van mijn belangrijkste taken als algemeen manager is het bewaken van ons concept. Daarom vind je me ook bijna altijd op de werkvloer. Ik wil feeling houden met onze medewerkers, schakelen met de bedrijfsleiders en waar nodig aan- of bijsturen. We willen die herkenbaarheid, hetzelfde concept uitstralen in alle vestigingen. Lekker overzichtelijk. 

Ik sta echt op de vloer om feeling te houden met het concept en onze medewerkers.” 

Wie is de typische Café Eten & Drinken gast? 
We zijn heel laagdrempelig. Iedereen is hier welkom en dat stralen we uit. Het publiek verschilt wel een beetje per vestiging. In Lent heb je wat meer jonge gezinnen, in Nijmegen wat meer tweeverdieners. Maar verder is het heel uiteenlopend. Er is de student die hier elke dag even een kop koffie komt doen, maar ook de gepensioneerde. De stamgasten die voor een lekker ontbijtje komen, lunch of diner. Niet te fancy, geen pretenties, gewoon gezellig. 

Hoe is de hele coronaperiode voor jullie? 
Het heeft een enorme impact, maar het scheelt dat we geen stilzitters zijn. Dat is horeca-eigen of misschien wel hoe wij in elkaar zitten. Dus we hebben meteen doorgepakt. De keukens opdelen zodat ons personeel op 1,5 meter afstand van elkaar veilig kon blijven werken, mega belangrijk voor ons. En we zijn begonnen met bezorgen en afhalen, wat trouwens echt een andere tak van sport is. Maar de respons was top, onze vaste gasten kwamen hun koffie to go halen of bestelden hun favoriete ovenschotel. Zo hou je toch die buurtfunctie waar je het allemaal voor doet. Toen we in juni weer tijdelijk open mochten, zijn we daar weer mee gestopt. Nou ja, bij die paar stamgasten die de deur liever niet uitgingen, bleven we hun vertrouwde hap gewoon langsbrengen. Vinden we logisch. En nu? Het is nog even afwachten, maar ik hoop dat we gauw weer onze deuren mogen openen. Dat ik straks weer een vol terras voor me zie met bekende gezichten! 

Zo hou je toch die buurtfunctie waar je het allemaal voor doet.” 

Wat doen jullie met Fooks? 
We werkten al met jullie voor onze salarisadministratie, verzuimmanagement en payrolling. En wij waren ook een van de eersten die met jullie planningsplatform aan de slag gingen. Een gast van het eerste uur, zeg maar. We zijn happy met al jullie diensten, een prima samenwerking. 

Heb je nog verbeterpunten voor het planningsplatform? 
In het begin liepen we wel tegen wat puntjes aan. Er miste bijvoorbeeld een beschikbaarheidsoverzicht. Dat zit er nu gewoon in. Daardoor heb je nu in één oogopslag overzicht en zie je wie waar moet werken en waar de knelpunten zitten. Alles is overzichtelijk in beeld: hebben alle medewerkers hun contracturen al ingepland? Moeten er nog oproepmedewerkers ingeschakeld worden? Op dit moment zou ik niet weten wat er nog beter kan, maar ik sluit niet uit dat jullie ons daarin blijven verrassen. Kleine changes, dingen waar wij zelf niet aan denken, maar die enorm handig in gebruik zijn. De puntjes op de i, zoals jullie dat zelf noemen. 

Ook al zijn we tevreden, jullie blijven ons verrassen met dingen waar we zelf niet aan denken en toch enorm handig zijn.” 

Heb je nog een gouden tip voor onze andere gasten? 
Overzicht. Daar draait alles om. Beschikbaarheid checken, knelpunten scannen en snel actie ondernemen als dat nodig is. Overzicht is everything. 

De knelpunten scannen en actie ondernemen als dat nodig is. Zo hou je het overzicht. En overzicht is everything.”  

Neem contact op met Max, Mylon of Jesse

Heb je een vraag over Fooks of over payrolling? Bel of mail ons.