Prijzen horeca omhoog door dure inkoop en hoge kosten

  • Leestijd 2 - 5 min
  • 07/02/23
Prijzen horeca omhoog door dure inkoop en hoge kosten

Zoals we in ons vorige blog al schreven zijn de energiekosten voor veel horecaondernemers enorm gestegen. En deze stijging kan voor financiële problemen zorgen. In dat blog gaven we enkele tips om de energiekosten enigszins onder controle te houden. Het houdt echter niet op bij de stijgende energiekosten. Ook de duurdere inkoop en gestegen personeelskosten zorgen voor hogere prijzen in de horeca.

Hoewel de omzetten voor veel ondernemers weer beter zijn na de coronajaren, kan niemand eromheen: de horecaprijzen van drank en eten moeten omhoog. De loonkosten zijn per 1 januari 2023 met 4% gestegen en de minimumlonen zelfs met 10%. Ook zijn de inkoopprijzen van drank en eten in de horeca  in 2022 enorm gestegen. Vrijwel alle grote brouwerijen hebben per 1 januari 2023 wederom een prijsverhoging voor de horecaprijzen van drank ingevoerd, variërend van 5 tot ruim 10%. Zoals veel van ons al gemerkt hebben zijn ook de kosten voor eten gestegen en lijkt er nog geen eind aan die stijgende lijn te komen. Dit heeft gevolgen voor de prijzen in de horeca, want geen ondernemer ontkomt eraan om dit door te rekenen aan hun gasten.

Prijzen horeca kostendekkend houden zonder gasten af te schrikken

De prijzen in de horeca staan onder grote druk. Als ondernemer moet je marges op producten zetten om financieel gezond te blijven. Je wilt als ondernemer je gasten niet afschrikken of jezelf uit de markt prijzen door te hoge horecaprijzen te hanteren. Toch ontkomen ondernemers er niet aan om prijzen te verhogen. Wat horecaondernemers wel kunnen doen, is bekijken waar kosten beheerst kunnen worden en of bijvoorbeeld prijzen middelen een optie is.

In het vorige blog gaven we al enkele tips om de energiekosten zo laag mogelijk te houden. Waarbij de Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) een regeling is die we nogmaals willen benadrukken. Wat kan je nog meer doen om de stijging van de prijzen in de horeca zo laag mogelijk te houden, zonder de financiële gezondheid van je bedrijf in gevaar komt? Wij hebben hieronder een paar tips op een rijtje gezet.

Personeelskosten onder de loep

De huidige kosten die je als ondernemer hebt en de daardoor stijgende zijn een goede reden om alle financiële aspecten van je zaak eens goed te bekijken. Wanneer heb je voor het laatst je personeelskosten eens goed doorgelicht? Klopt je personeelsbezetting (nog) wel ten opzichte van je omzet? Zijn er rustige uren die je misschien beter zelf kan draaien? Of waarop medewerkers taken kunnen uitvoeren die nu buiten hun bar-, keuken- of bedieningsuren vallen? Uiteraard zit je vast aan contracten die je met je medewerkers hebt, maar kritisch kijken naar je personeelskosten kan je financieel voordeel opleveren.

Prijzen horecamiddelen om prijsstijging te verdelen

De meeste ondernemers zitten vast aan hun brouwer. In sommige gevallen gaat dit alleen om het pils, maar in andere gevallen ook om meer producten. Bekijk je contract eens kritisch om te zien welke verplichtingen je hebt naar je brouwer. Wanneer je bijvoorbeeld wel vrij bent in je overige taps, speciaalbieren en frisdranken, kan het interessant zijn om de horecaprijzen voor drank te vergelijken tussen verschillende leveranciers. Het lijkt misschien omslachtig om bij verschillende leveranciers te bestellen, maar in sommige gevallen kan dit je flinke besparingen opleveren.

Het kan ook lonen om alternatieven te bekijken voor de dranken die je nu verkoopt. Verkoop jij een tripel die met 10% procent gestegen is per fust sinds 1 januari? Kijk eens naar vergelijkbare tripels qua smaak, maar die mogelijk veel lager in prijs zijn. Bestel eens een fust of een krat en kijk wat de reactie van je gasten is op dit alternatieve bier. Hetzelfde geldt voor frisdranken. Ongemerkt kan je behoorlijk besparen door kritisch naar de inkoopprijzen van je drank te kijken. Deze tip geldt ook voor eten. Of je nu hapjes of maaltijden serveert: zijn er goedkopere alternatieven die niets in smaak afdoen? Inkoop is vaak een gewoonte, het kan nooit kwaad om hier eens kritisch naar te kijken.

Daarnaast kan het middelen van de horecaprijzen van drank een manier zijn om geen extreme prijsverhogingen door te hoeven voeren. Wanneer heb je voor het laatst de marges op al je dranken bekeken?  De horecaprijzen van pils zijn enorm gestegen in de afgelopen jaren, net zoals de prijzen van andere dranken. Op sommige dranken zit een veel hogere marge dan op andere dranken. Door op de “goedkopere” dranken iets meer marge te leggen dan nodig is, kan je de dranken die een hogere prijsstijging kennen minder verhogen dan marge-technisch zou moeten. Let er hierbij wel op dat je rekening houdt met de volumes waarin je de dranken verkoopt. Als je 500 pils op een dag verkoopt en 1 fruitbier, dan levert deze marges middelen niet voldoende dekking op.

Prijzen horeca stijgen, maar de horeca staat hierin niet alleen

Linksom of rechtsom; de prijzen in de horeca stijgen. Dit kan gasten afschrikken, maar de gasten weten ook dat de prijzen gestegen zijn. Ze ervaren dit overal en komt niet als een verrassing. Ze zullen erover mopperen en klagen, maar ze snappen het vaak wel. Gasten ervaren het zelf ook dat al hun kosten gestegen zijn. Hierdoor hebben ze wat minder te besteden aan “niet-essentiële diensten” zoals de horeca, maar ze zullen niet ineens massaal wegblijven. De frequentie zal misschien wat lager worden of ze besteden wat minder per bezoek, maar het is voor veel mensen een stukje ontspanning en dat zullen ze blijven zoeken.
In deze markt is het daarom extra belangrijk om je gast een optimale beleving te geven. Ze kunnen hun geld maar één keer uitgeven en als ze dat bij jou doen, willen ze zich ook welkom en gezien voelen. Investeer daarom in het trainen van je personeel. Dit kan extern, maar jij kent jouw zaak, visie en producten waarschijnlijk beter dan wie dan ook. Trainingen over gastvrijheid, productkennis en visie kan je ook zelf verzorgen. Misschien heb je wel medewerkers in dienst die alles van bier, wijn, whisky’s of cocktails weten en die kennis graag met hun collega’s willen delen. Laat je chef-kok uitleg geven over de gerechten en wat erbij past. Door je personeel te trainen kan je ervoor zorgen dat je gasten een fantastische ervaring hebben in jouw zaak. De prijzen in de horeca moeten dan wel stijgen, het is de kunst om je het je gasten zó naar hun zin te maken dat ze dat voor lief nemen.

Het wordt een spannend jaar voor de horeca en ondernemers zullen er hard aan moeten trekken en met iets minder genoegen moeten nemen. Door zelf aan de knoppen te blijven draaien kan je in veel gevallen de financiële gezondheid van je zaak wel onder controle houden.  Twijfel je over zaken als je loonkosten, wel of geen personeel in dienst nemen in een spannend jaar als dit, neem dan gerust contact met ons op. Onze ervaren HR-medewerkers kijken graag met je mee wat voor jou de slimste oplossingen zijn waarbij je de minste risico’s loopt.