Loondoorbetaling bij ziekte in de horeca, waar ben jij verantwoordelijk voor?

  • Door Debbie Brugman

    HR officer
  • Leestijd 2 - 5 min
  • 14/02/22
Loondoorbetaling bij ziekte in de horeca, waar ben jij verantwoordelijk voor?

In ons vorige blog schreven we al over langdurig ziekteverzuim, de plichten die jij daarbij hebt als ondernemer en ziekteverzuim door corona. Maar hoe zit het met loondoorbetaling bij ziekte in de horeca? Waar ben jij financieel verantwoordelijk voor als ondernemer bij ziektewet horeca?

Wat zijn de spelregels van loondoorbetaling bij ziekte horeca?

In de horeca cao is vastgelegd dat de eerste dag van een ziekmelding een wachtdag is. Deze hoef je als ondernemer niet te betalen. Als de medewerker binnen vier weken weer ziek wordt, mag je niet nog een wachtdag inhouden. Ook niet als de ziekmelding een andere oorzaak heeft dan de eerste ziekmelding.

Het is wettelijk bepaald dat je als werkgever minimaal 70% van het loon door moet betalen bij ziekte. Die 70% mag nooit minder dan het minimumloon bedragen. De horeca cao wijkt hier vanaf. In de cao is bepaald dat je verplicht bent het eerste jaar 25% aanvullend uit te betalen. Je moet jouw medewerker in het geval van ziektewet horeca dus de eerste 52 weken 95% van het brutoloon uitbetalen (met het wettelijk minimumloon als ondergrens). In het tweede jaar moet je verplicht 5% aanvullend uitbetalen. Dat betekent dat je van week 53 tot en met week 104 van de ziektewet horeca 75% van het brutoloon uit moet betalen. Om deze aanvulling te ontvangen moet de werknemer zich wel aan de geldende regels bij ziekte houden.

Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regels:

  • De aanvulling is niet van toepassing op medewerkers die zich ziekmelden na het opzeggen van de arbeidsovereenkomst;
  • De aanvulling is niet van toepassing op medewerkers waarvan het al dan niet verlengen van de arbeidsovereenkomst is aangezegd;
  • Een zieke medewerker die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt, heeft recht op een loondoorbetaling bij ziekte horeca van 13 weken, in plaats van 104 weken.

Verschillende arbeidscontracten, verschillende regels loondoorbetaling bij ziekte horeca

Het kan per contractvorm verschillen welke regels er gelden voor de loondoorbetaling bij ziekte horeca en wie hier verantwoordelijk voor is. Hieronder benoemen we er een aantal en de regels die gelden bij ziektewet horeca.

Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Jij bent als werkgever verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte. Als er wachtdagen van toepassing zijn, hoef je die niet uit te betalen.

Oproepovereenkomst
Afhankelijk van het soort oproepovereenkomst moet je soms wel de werknemer doorbetalen wanneer er sprake is van ziektewet horeca. Als dit het geval is en je medewerker geen vast aantal uren heeft, geldt het aantal uren dat hij of zij de afgelopen 13 weken gemiddeld heeft gewerkt. In sommige gevallen is deze periode geen goede maatstaf, omdat je bijvoorbeeld een seizoenbedrijf hebt en het in die periode extreem druk of rustig is geweest. Je mag dan ook het gemiddelde van 13 vierweekse tijdvakken of 12 tijdvakken van een maand hanteren voor de berekening van het gemiddeld aantal uren.

Uitzendovereenkomst
Je bent als werkgever niet verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte. De zieke medewerker krijgt een ziektewetuitkering of het uitzendbureau betaalt de ziektewet horeca uit.

Payrollovereenkomst
Ook hier ben je als werkgever niet verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte. Het payrollbedrijf betaalt de ziektewet horeca van de werknemer.

Het grote voordeel van payroll is dat jij wel zelf je personeel werft, dat ze wel gewoon bij jou in dienst zijn en niet zoals bij een uitzendconstructie vandaag bij jou en volgende week bij de buurman aan het werk zijn. Een werknemer die via payroll in dienst is, is eigenlijk hetzelfde als een werknemer die bij jou een contract heeft, met als enige verschil dat hij of zij door het payrollbedrijf uitbetaald wordt en het payrollbedrijf het volledig juridisch werkgeverschap draagt voor de werknemer. Dit kan voor jou als werkgever een interessante optie zijn, omdat je het ondernemersrisico met betrekking tot personeel uit handen geeft.

Ziekteverzuimbeleid verlaagt het risico op ziektewet horeca

De horeca is gelukkig een branche met een laag ziekteverzuim, tot de coronacrisis zelfs de branche met het laagste ziekteverzuim. De verwachting is dat dat ook weer zo gaat zijn als de maatregelen waardoor werknemers thuis moeten blijven (hopelijk snel) weer verdwijnen.

Toch is ziekteverzuimbeleid wel belangrijk. Omdat veel horecabedrijven kleine ondernemingen zijn, is ziekteverzuim een risico. De kosten van loondoorbetaling bij ziekte horeca kunnen zwaar drukken op de loonkosten. Je moet tenslotte niet alleen de zieke werknemer doorbetalen, maar ook de vervanger van de zieke werknemer betalen. En wat als je chef-kok of de gastvrouw die het gezicht van je zaak is, ziek is? Met ziekteverzuimbeleid voorkom en beperk je uitval door ziekte. Dit doe je onder andere door te zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden in je zaak. Maar denk ook eens aan bijvoorbeeld korting op een sportabonnement; fit personeel kan ook bijdragen aan een laag ziekteverzuim en daarmee de kosten voor loondoorbetaling bij ziekte drukken. Een goede werksfeer komt ook ten goede aan een laag ziekteverzuim.

Het is belangrijk om het ziekteverzuim goed te registreren. Niet alleen voor de administratieve afwikkeling, maar ook om aan de verplichtingen aan de Arbo te voldoen bij langdurig verzuim. Met de gratis personeelsapp van Fooks houd je op een makkelijke manier op één plek ziekteverzuim en alle daarbij komende personeelszaken bij in het digitale personeelsdossier. In een handomdraai een rooster maken, urenregistratie, vakantie en verlof bijhouden, maar ook inzicht in je financiële gegevens zoals je loonkostenpercentage; het kan allemaal in de gratis personeelsapp.  

Je kan je als ondernemer verzekeren tegen de kosten van ziekteverzuim. Dit zijn kostbare verzekeringen en of dat interessant is voor jouw bedrijf verschilt per bedrijfssituatie. Gelukkig zijn er tegenwoordig meer manieren om het risico op loondoorbetaling bij ziekte horeca uit te sluiten. De eerder genoemde optie van payroll is een manier om het risico volledig uit te sluiten. Het voordeel is dat je hiermee niet alleen het financiële risico van ziekteverzuim uitsluit. Al de werkgeversrisico’s liggen bij het payrollbedrijf. Waardoor jij je kan focussen op het ondernemen.

Wil je meer weten over de voordelen van payroll voor jouw bedrijf? Max vertelt je er graag meer over en kijkt met je mee welk voordeel hiermee voor jou te behalen valt. Ben je nieuwsgierig naar het gemak en de voordelen van onze gratis personeelsapp? Met de vrijblijvende demo kan je op je gemak bekijken hoe de gratis personeelsapp jou het werk uit handen neemt.