Inflatie in de horeca

  • Leestijd 2 - 5 min
  • 17/07/23
Inflatie in de horeca

Begin 2022 kwam er een einde aan de lockdowns en beperkende coronamaatregelen, gasten bezochten de horeca weer massaal en de horeca keek weer vol vertrouwen naar de toekomst. Maar zo ongeveer tegelijkertijd brak er in Oekraïne oorlog uit en bleken we ineens op veel fronten (indirect) afhankelijk van zowel de Oekraïne als Rusland.

De prijzen van grondstoffen, en daarmee levensmiddelen, schoten omhoog, de prijs van gas steeg per dag tot recordhoogtes. Ook de prijs van elektriciteit schoot door het dak en iedereen voelde de inflatie aan alle kanten toeslaan. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en zijn de gasprijzen weliswaar enigszins genormaliseerd, maar is er nog altijd geen sprake van dalende prijzen. De inflatie in de horeca is voelbaar voor elke ondernemer.

Wat betekent inflatie horeca en welke invloed heeft het?

Hogere inkoopkosten voor drank en eten, hogere energiekosten, gestegen loonkosten; horecaondernemers voelen de inflatie op alle vlakken. Ook de bezoekers van de horeca hebben last van de inflatie en doen minder uitgaven in de horeca.

Inflatie houdt in dat de prijzen van goederen en diensten stijgen. Met een bepaald geldbedrag kan de consument minder kopen dan voorheen, met als logisch gevolg dat ze ook minder uitgaven (kunnen) doen in de horeca. Begin 2023 waren consumenten maar liefst 18,3% meer kwijt aan levensmiddelen dan een jaar daarvoor. Voor de horeca werkt inflatie twee kanten op: de ondernemer is als consument meer kwijt voor zijn of haar inkoop en tegelijkertijd hebben de consumenten die zijn of haar zaak bezoeken minder te besteden. Ook de verplichte loonsverhogingen van dit jaar dragen eraan bij dat de lasten voor de meeste ondernemers een stuk hoger zijn geworden. Toch is het niet voor het eerst dat Nederland gebukt gaat onder hoge inflatie én weten de gasten de horeca nog steeds te vinden. Ze doen minder uitgaven in de horeca, maar ze zijn er wel. Hier kan je als ondernemer op inspelen om de schade zo veel mogelijk te beperken.

Alternatieven voor doorberekenen inflatie horeca

De meest logische keuze lijkt misschien jouw gestegen inkoopprijzen doorberekenen aan je gasten. Helaas gaat de hoge inflatie gepaard met een extreem laag consumentenvertrouwen en daarmee lagere koopbereidheid. Het risico van de inflatie horeca een op een doorberekenen aan je gasten is daardoor dat ze dan helemaal niet meer (terug)komen. We zetten hieronder een aantal alternatieven op een rij:

  • Kleinere porties en andere ingrediënten

Reken de kostprijs van je porties door (dit is altijd belangrijk, ook als er geen sprake van inflatie horeca is). Je kan ervoor kiezen om de porties iets kleiner te maken en bijvoorbeeld garnituren aan te passen. Gebruik ingrediënten van het seizoen. Seizoensgroente en -fruit zijn vaak het goedkoopst, maak hier gebruik van.

  • Bekijk je leveranciers kritisch

Vaak wordt er gebruik gemaakt van één leverancier voor zo veel mogelijk producten, want dat is wel zo makkelijk. Maar soms kan het lonen om voor bepaalde producten ook eens bij andere leveranciers te kijken. Je lokale slager, groenteboer, marktkoopman biedt het wellicht goedkoper aan dan die groothandel die alles onder één dak verkoopt.

  • Pas je menukaart aan

Staan er dingen op die niet zo goed lopen en vaak voor verspil zorgen of duur op de plank liggen te verstoffen? Dan is wellicht nu het moment om ze van de kaart te halen. Kijk ook naar de marges van de producten op je kaart. Het populairste drankje of gerecht is niet altijd het meest winstgevende. Kijk of je hier aanpassingen in kan maken. Let er wel op dat je niet te rigoureus te werk gaat. Als gasten bij jou komen voor je biefstukken of je huisgemaakte cocktails met verse ingrediënten, loop je het risico dat ze wegblijven als je ineens alleen schnitzels of pre-mix cocktails serveert. Bedenk ook dat de gast minder te besteden heeft, daardoor minder uitgaven kan doen in de horeca en dat die misschien ook wel blij wordt van goedkopere alternatieven op de kaart. Kijk op welke producten de marges goed zijn en probeer met die producten te werken.

  • Wees kritisch op je planning

Kijk eens met een kritisch oog naar je planning. Klopt de bezetting die je ingeroosterd hebt met de omzet die je draait of is je loonkostenpercentage wellicht te hoog en kan je daar winst behalen? Met de gratis personeelsapp van Fooks maak je heel makkelijk roosters en koppel je deze aan je financiële gegevens. Hierdoor creëer je inzicht en kan je sturen op de belangrijkste financiële statistieken zoals omzet, loonkosten en productiviteit.

  • Verduurzaam je pand

Dit klinkt als een kostenpost, maar het kan je veel geld besparen. Check bij je gemeente of er wellicht subsidies lopen voor het verduurzamen van je bedrijfspand. Maar denk ook aan de kleine beetjes die helpen: gebruik bijvoorbeeld LED-lampen in plaats van gloeilampen, plaats straalregelaars op de kranen, zet bewegingssensoren op de heaters en kies voor energiezuinige apparatuur als je apparatuur moet vervangen.

  • Maak gebruik van slimme technologie

Slimme technologie helpt je om inzicht te krijgen in kosten, in voorraadbeheer, bij het automatiseren van processen en bijvoorbeeld het verlagen van personeelskosten door gebruik te maken van QR-codes. In een later blog gaan we dieper in op de slimme technologieën en hoe die jou als ondernemer kunnen helpen. Onze gratis app is een goed voorbeeld van technologie die jou het ondernemen makkelijker maakt. Roosteren, uren klokken, verlof en verzuim bijhouden en financieel inzicht creëren kosten je door het gebruik van de app minder kostbare uren. Die uren die je overhoudt, kan je daardoor besteden aan je zaak.

Vanwege inflatie horeca toch je prijzen verhogen?

In sommige gevallen zal je er niet onderuit komen om de inflatie horeca toch door te berekenen in je prijzen. Wat moet je doen om te zorgen dat je je gasten daarmee niet afschrikt?

  • Informeer je gasten en wees eerlijk

Leg uit waarom je genoodzaakt bent de prijzen te verhogen en wees eerlijk als gasten ernaar vragen. Iedereen ervaart dat alles duurder wordt, dus je gast zal ook begrijpen dat dat voor jou als ondernemer ook geldt. Gasten hebben soms geen idee welke kosten er allemaal komen kijken bij het draaien van een horecazaak. Je hoeft ze niet tot in detail uit te leggen hoe je boekhouding eruitziet, maar transparant zijn over welke kosten er allemaal gestegen zijn zorgt voor begrip. De gast weet ook dat de prijs van eten en drinken gestegen is, maar staat vaak niet stil bij zaken als gestegen loonkosten en het energieverbruik dat komt kijken bij een horecazaak.

  • Zoek balans in de prijsstijgingen

Kijk goed naar welke prijsstijgingen je daadwerkelijk één-op-één moet doorberekenen aan je gast. Gestegen inkoopprijzen op producten als drank en eten kan je bijna niet anders dan één-op-één doorrekenen, zaken als gestegen loon- en energiekosten kan je verdelen over het aantal gasten of de totale omzet. Maar heb je nu bepaalde producten die qua inkoop significant duurder zijn geworden, terwijl een ander product maar minimaal gestegen is, dan kan middelen ook een optie zijn. Probeer een goede balans te vinden.

  • Gasten behouden door loyaliteitsacties of promotieacties

Een manier om je gasten te behouden ondanks de inflatie horeca is het aanbieden van speciale acties. Denk hierbij aan spaarkaarten, korting op een volgend bezoek, of kortingscodes die ze kunnen delen met vrienden en familie (potentiële nieuwe gasten!). Gasten kunnen veelal minder uitgaven doen in de horeca, dus spaar- en/of kortingsacties kunnen erg in de smaak vallen. Reken wel goed door wat de minimale besteding én beloning moet zijn bij dit soort acties, zodat het je niet meer geld kost dan oplevert.

In de problemen door inflatie horeca?

Merk je dat je toch in de financiële problemen komt door de inflatie horeca? Trek dan op tijd aan de bel. Soms zie je zelf door de bomen het bos niet meer en kan de frisse blik van een ander een oplossing bieden. Ga in gesprek met je collega’s, hoe doen zij het, waar lopen zij tegenaan? Ga in gesprek met je leveranciers, wellicht is er meer mogelijk dan je denkt. En neem je financiële processen goed onder de loep. Ben je geen held met personeelszaken of financiële administratie? Spar dan eens met onze ervaren HR-professionals, Fooks denkt graag met je mee over de mogelijkheden. Er valt op die vlakken vaak nog winst te behalen door er slim mee om te gaan.