Personeel horeca: verschillende functies en werving- & selectie
22-07-20
Medewerkers maken het verschil. Welke types horecapersoneel heb je nodig? Hoe zorg je als horecaondernemer voor voldoende goed personeel? En hoe werf je nieuw personeel?
Functies in de horeca
- Managers
De horecamanager is verantwoordelijk voor de gang van zaken in het bedrijf. Hij of zij houdt zich onder andere bezig met inkoop, sales, marketing, financiën, het personeelsbeleid, hygiëne- en voedselveiligheidsvoorschriften. De horecamanager zorgt dat gasten zich welkom voelen en houdt de commerciële doelen van de formule in het oog. Als er problemen zijn op de werkvloer springt de manager horeca in en lost deze problemen op. - Chef-koks
De chef-kok geeft leiding aan het keukenpersoneel en is verantwoordelijk voor het inplannen en aansturen van het personeel in de keuken. Er wordt gecontroleerd of het eten voldoet aan de kwaliteitseisen en of de hygiëne- en voedselveiligheidsvoorschriften worden nageleefd. De chef-kok stemt het menu af op de markt en houdt hierbij rekening met de bedrijfsformule. Of je horecazaak een chef-kok nodig heeft, is afhankelijk van je concept. Richt je je op het hogere segment, dan is deze functie essentieel. - Koks
De kok heeft een uitvoerende rol en bereidt gerechten die op de menukaart staan. Een kok werkt in teamverband en is medeverantwoordelijk voor het uiteindelijke resultaat. Hij of zij weegt, meet en mengt ingrediënten volgens recepten en/of naar eigen inzicht en weet hierbij gebruik te maken van verschillende soorten keukengerei en -apparatuur. - Hosts / hostess
Een host of hostess is de gastheer/gastvrouw van een horecaonderneming. De host heet de gasten welkom en zorgt ervoor dat zij zich op hun gemak voelen. Indien er vragen zijn, weet de host ze te beantwoorden. Hij of zij is het visitekaartje van de horecaonderneming en zal zijn of haar aandacht volledig aan de gasten schenken. Deze functie kan gecombineerd worden met een andere functie, afhankelijk van het type horecaonderneming. - Bediening
De bediening is verantwoordelijk voor het serveren van eten en drinken aan gasten. Taken zijn onder andere het informeren van de gasten over het menu, het opnemen en doorgeven van bestellingen, het opmaken van de rekening, het afruimen van de tafel en vervolgens weer klaarmaken voor de volgende gasten. - Barpersoneel
Het barpersoneel is verantwoordelijk voor het bereiden en verkopen van dranken. De bartender schenkt onder andere frisdranken, cocktails en wijn in, tapt verse biertjes en bereidt de verschillende soorten koffie. De voorraad wordt bijgehouden en koelkasten aangevuld indien nodig. Indien een gast vragen heeft over bepaalde ingrediënten, weet het personeel ze te benoemen en kan de gast goed worden geïnformeerd. Welke wijn smaakt het beste bij het gerecht? Het barpersoneel kan ze adviseren. - Afwassers
Een afwasser houdt zich bezig met het schoonmaken van het servies dat in een restaurant wordt gebruikt. Dit wordt meestal met behulp van een afwasmachine gedaan en het is de taak van de afwasser om het vieze servies voor te spoelen, in de afwasmachine te zetten, de machine te laten draaien en uit te ruimen. Het servies wordt gepoleerd en vervolgens netjes opgeruimd. - Bezorgers
De bezorger bezorgt gerechten bij de gast met een fiets, scooter of auto. Afhankelijk van het type vervoer, is er een A- of B- rijbewijs nodig. De bestelling kan online zijn betaald, maar het komt ook nog regelmatig voor dat de bezorger afrekent aan huis. Deze functie wordt vaak gecombineerd met een andere functie, denk hierbij aan het poleren van servies of als extra kracht in de keuken.
Horeca personeel werven: hoe doe je dat?
Allereerst is het van belang om een duidelijk beeld te hebben van het functieprofiel en een vacaturetekst te maken. Welke functie moet worden vervuld? Welke werkzaamheden zullen er worden uitgevoerd? Welke eisen stel ik, en wat heb ik zelf te bieden? Zodra je precies weet naar wie je op zoek bent, kun je beginnen met de werving.
- Via je bedrijfspand
Je eigen bedrijf is een perfecte locatie om personeel te werven. Door je locatie in te zetten, krijgen potentiële sollicitanten direct een goede indruk van waar en bij wie de vacature is. Buiten kun je gebruik maken van een krijtbord of stoepbord, maar binnen zijn er ook nog talloze opties. Heb je al eens gedacht aan een affiche bij de bar? Of wellicht zelfs in de toiletten aan de binnenkant van de deur? - Eigen netwerk en dat van je personeel
Benader je eigen netwerk en vraag je personeel hetzelfde te doen. Vaak wordt de grootte van het eigen netwerk onderschat en is het netwerk rijker dan je denkt. Bovendien werkt het stimulerend om je personeel te betrekken bij dit proces en werkt het extra motiverend wanneer ze een nieuwe medewerker hebben aangedragen. - Social media
Vraag je af op welke kanalen je doelgroep te vinden is en zet hier je vacature uit. Als je op zoek bent naar studenten is Instagram een geschikt platform, maar voor een managersfunctie is LinkedIn weer ideaal. Wil je de vacature nog aantrekkelijker maken? Verbeeld je vacature in video of foto’s! Laat de werkvloer en werkzaamheden zien. Welke sfeer hangt er binnen je horecaonderneming? Wie worden zijn of haar collega’s? Geef de potentiële sollicitant een kijkje achter de schermen. Vraag je personeel om de vacature ook te delen en te verspreiden. Je kunt er ook voor kiezen om een betaalde campagne te lanceren.
Nog niet zo thuis in social media? Je kunt er ook voor kiezen om de vacature op al je kanalen uit te zetten en vervolgens te meten welk platform het beste werkt door middel van de analytics tools. Experimenteer en borduur voort op successen. - Maak gebruik van online vacaturebanken
Als je op zoek bent naar een baan, is de kans groot dat je eerst via Google op zoek gaat naar vacatures. Zorg ervoor dat je vacature op verschillende vacaturebanken te vinden is en vergroot zo je bereik. Er zijn genoeg gratis vacaturebanken te vinden en het extra bereik is alleen maar mooi meegenomen, toch? - Uitbesteden aan een werving- en selectiebureau
Als je meer budget hebt voor werving en selectie, kun je ervoor kiezen om dit uit te besteden. Een werving- en selectiebureau is gespecialiseerd in het werven en selecteren van kandidaten. Je bent minder tijd kwijt aan het werven en selecteren van kandidaten en het is een laagdrempelige manier om in contact te komen. Het nadeel is dat je zelf minder zicht hebt op specifieke wensen van de potentiële sollicitanten.
Personeel in de horeca kun je op veel verschillende manieren werven. Bepaal je doelgroep en de wervingsmethodes, zet de vacature uit en nodig de kandidaten uit voor een gesprek. Als je jouw team compleet hebt en alle benodigde types medewerkers in huis hebt, wordt het maken van een planning op basis van de functieprofielen ook meteen een stuk eenvoudiger. Veel succes!
Delen:
Contact met Fooks
Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.