In de Achtertuin

“Wij kunnen met Fooks bellen, maar onze medewerkers ook.” 

Margriet Ardon, Restaurant In de Achtertuin

Brabantse gezelligheid op het menu

Margriet Ardon en haar oudste zoon Jip runnen samen In de Achtertuin, een restaurant met veel groen in Oosterhout. Waar ze niet alleen eten en drinken serveren, maar ook Brabantse gezelligheid. Ze hadden een vliegende start in 1 oktober 2021. Moesten na 6 weken dicht door de lockdown. Maar zijn nu weer 5 dagen per week open voor lunch, borrel en diner. Via de planningsapp kwamen ze uit bij Fooks. En daar zijn ze van salarisadministratie naar payrollklant gegaan. Margriet vertelt hoe dat is gegaan.   

  • 1 locatie

  • >15 medewerkers

Margriet en Joep In de Achtertuin

Margriet: “Hiervoor had ik een boekenzaak. Jip heeft een echte horeca-achtergrond. We wilden samen iets starten, en daar is dit restaurant uitgekomen. We maakten de roosters eerst met spreadsheets. Zo deed ik dat in de boekenzaak ook. Maar daar had ik een klein team. Hier werkt dat niet. We werden er al vrij snel helemaal gek van. Dus ging ik op zoek naar een planningssysteem.” 

 

 “Ook in de vakantie ben ik ermee bezig, dat hoort gewoon bij ondernemen.” 

Margriet: “Jips droom is een bloeiende, eigen zaak. Mijn droom is: ik help je en ga dan lekker met pensioen. Ik hoop dat ik het ooit los kan laten. Nu ben ik er nog elke dag mee bezig. Ook als ik een paar dagen vakantie heb. Dat hoort gewoon bij ondernemen. Gelukkig hebben we hebben een team van 17 gemotiveerde mensen, en dat is essentieel. Want Jip en ik kunnen het niet met z'n tweeën. We hebben vooral parttimers. Ze werken hier graag omdat het gezellig is. In onze keuken wordt niet geschreeuwd. Ik kan streng zijn, maar ik blijf rechtvaardig. Het team is erg belangrijk voor ons. We hebben een goede werkcultuur, en dat waarderen mensen. Laatst kregen we een recensie met een score van 10, een enorme mijlpaal. We vieren onze successen. Met allemaal scholieren en studenten is dat wel lastig plannen, maar het is afgelopen Tweede pinksterdag gelukt. We hebben onze medewerkers toen allemaal ontvangen als gasten. De jongens van de keuken hoefden ook niet in de keuken te staan. Ze werden bediend en konden het nieuwe menu proeven.” 

 

“Het ging prima, totdat een van onze mensen zijn enkel brak.” 

Margriet: “Ik heb veel administratieve taken. Dingen zoals vergunningen, subsidies en personeelszaken. Dat is ook waarom we uiteindelijk zijn overgestapt op een payrollbedrijf. Dit scheelt veel administratieve rompslomp én risico's, zoals langdurige ziekte van medewerkers. Het is een heel apart vakgebied, waar ik niet in thuis ben. We hadden eerst een administratiekantoor dat de salarissen deed. Dat ging prima, totdat een van onze mensen zijn enkel brak en er 4 maanden uitlag. Dat kostte mij alsnog veel werk. En ik ben gewoon niet thuis in die materie. Dat krijg je ook niet onder de knie, want het gebeurt maar weinig. Fooks heeft er elke dag mee te maken. Jullie regelen het. En goed.” 

 

Payroll horeca In de Achtertuin

“Ik ben gaan rekenen: op de lange termijn loont het.” 

Margriet: “Ik kwam door te googlen op planningsapp bij Fooks terecht. Binnen een week was alles geïnstalleerd en geregeld. Uiteindelijk heeft Fooks ook de salarisadministratie overgenomen. Ik vond het makkelijker als alles in een hand was. Ik ben gaan rekenen: alles naast elkaar gezet, de verzekering, wat je zelf doet en welk risico je alsnog loopt als iemand ziek is. Door te gaan payrollen is dat risico nu gedekt. Ik had van andere ondernemers al gehoord over payrollen: zij waren enthousiast. En wij nu ook. We zijn op korte termijn wel wat meer kwijt, maar op lange termijn loont het.”

 

“Nu hoef ik alleen de uren te accorderen en het loopt.” 

Margriet: “We hebben meer rust, meer overzicht. Salarissen gaan vanzelf. Voorheen moest ik er altijd voor zorgen dat ik de 23e/24e beschikbaar was om alles over te maken. Nu hoef ik alleen de uren te accorderen en het loopt. Soms is het lastig om aan je eigen medewerkers - die het gevoel hebben voor jou te werken - uit te leggen dat ze in dienst zijn bij een payrollbedrijf. Dat coördineren we ze goed mogelijk. Maar als het allemaal goed gaat, hebben ze het bijna niet in de gaten. Het mooie is, wij kunnen met Fooks bellen, maar onze medewerkers ook. En het jaarlijkse bezoek dat we van Fooks krijgen, maakt het ook nog eens een stuk persoonlijker.” 

 

Restaurant In de Achtertuin Biertjes

Andere
cases

“Alleen als je ‘t overzicht hebt, kun je doen waar je goed in bent. Voor ons is dat mensen verbinden.”

Lees meer

“Als je met veel oproepkrachten werkt, kun je dat beter niet in eigen dienstverband doen. Het is niet je corebusiness. Voor Fooks wel.”

Lees meer

Het Anatomiegebouw

“Fooks denkt met ons mee, staat 24/7 klaar. Kunnen wij ons focussen op het ondernemen.”

Lees meer

“Fooks doet onze payrolling. Kan ik mooi een belevenis van je event maken.”

Lees meer

Hands on Events

''Samen met Fooks automatiseren we steeds meer. Maar we blijven erop letten dat we het persoonlijke niet kwijtraken''.

Lees meer

Tolhuistuin

“Fooks is de HR-afdeling die ik niet heb.”

Lees meer

Maak een afspraak

Onze collega’s Max, Mylon of Jesse vertellen graag
wat we voor jullie kunnen doen. We horen graag van je.