Bloem Ice Coffee & More

“Fooks is er voor mij én voor mijn personeel. Dat is het belangrijkste.”

Richard Bloem, Bloem Ice Coffee & More

In ijssalon Bloem komen smaak en vakmanschap samen

In de Stikke Hezelstraat in hartje Nijmegen vind je IJssalon Bloem. Zodra de zon doorbreekt, gaan de deuren open en draaien Richard en zijn vrouw hier het allerbeste ambachtelijke ijs. IJssalon Bloem is dé plek waar locals, bezoekers, smaak en vakmanschap elkaar ontmoeten. De ijssalon bestaat nu 5 jaar. We praten bij met Richard.

  • 1 locatie

  • 15 medewerkers

Richard Bloem


Hoe kwam je bij Fooks terecht?

Richard Bloem: “Ik kende Max vanuit NEC. We hadden het al eens over payrollen gehad. Ik ben gaan payrollen om het risico bij me weg te halen. Ik had het natuurlijk ook zelf kunnen doen en mijn administratie bij mijn boekhouder neer kunnen leggen. Alleen, mijn boekhouder heeft niet zo'n mooie app. En mijn boekhouder heeft niet de kennis die jullie van personeelszaken hebben. Voor mij als startende ondernemer was het perfect dat ik met jullie in zee kon gaan. Je geeft de uren door, je meldt aan wie er nieuw is en klaar. De meeste van mijn mensen willen per week uitbetaald worden, en dat kun je ook aangeven.”

Team Ijssalon Bloem Aangepast

“Als de chemie in een team goed is, loopt je bedrijf ook goed.”

Waar ben je als ondernemer het meeste trots op?

“Dit is echt seizoenswerk. We zijn 8 maanden per jaar open. En de groep die hier werkt, komt elk jaar terug. Een vriendengroep die het leuk vindt om met elkaar te werken. Ik geloof niet dat er een ijssalon in Nederland is die zijn mensen zo lang vast weet te houden als wij. Dat is geweldig. Ik ben daar echt happy mee. Ik kan in de app aangeven wat voor competenties iedereen heeft. Ideaal. Zo weet ik wie er alleen kan staan en wie niet. Wie kan openen of sluiten. Dat maakt plannen ook makkelijker. Als de chemie in een team goed is, loopt je bedrijf ook goed. Natuurlijk ben ik trots op mijn zaak, maar zonder mijn mensen had ik dit niet gehad. Dus ben ik het allertrotst op mijn personeel. Zo is het gewoon. Je kunt in je eentje hard werken en allerlei ideeën hebben, maar je moet ook mensen hebben die het uitvoeren. Er werken hier 15 mensen en ik heb nog nooit een zieke gehad. Want dat regelen ze onderling in de groepsapp.”

 

“We zijn natuurlijk erg weersafhankelijk.”

Wat zijn de grootste uitdagingen die je ervaart tijdens de piekperiode, zowel in de zaak als in de personeelsorganisatie?

“We zijn natuurlijk heel erg weersafhankelijk. Dat weet het personeel ook. Ik ben altijd personeel aan het op- en afschalen. Als het slecht weer is, heb ik niemand nodig. Dat weten ze. Maar ze weten ook, als het goed weer is, dan plan ik bij. Degene die als laatste is afgebeld, wordt als eerste weer ingepland. Dat hou ik ook wel bij. Aan het eind van het ijsseizoen laat ik de nieuwe aanwas medewerkers alvast inwerken. Zo heb ik er alweer 5 laten inwerken die volgend jaar zo kunnen starten. Het werkt altijd goed om potentieel personeel enthousiast te maken. We hebben er in het hoogseizoen dagen bij dat we met 4 man, 5 man staan. En dat begint voor mij ‘s ochtends vroeg om 7 uur. ’s Morgens draai ik ijs. Dat is trouwens niet het ijs dat ‘s middags verkocht wordt. Dat kan niet. IJs moet eerst naar -40°C en dan naar -22°C. Pas dan kan ik het weer terug naar -13°C brengen. Als je ijs vanuit de ijsmachine direct in -13°C zet, zakt het in en wordt het yoghurt. 

 

“Je moet gewoon een open boek zijn voor je personeel.”

“Boos ben ik eigenlijk nooit. Ik kan wel eens chagrijnig zijn als er iets misgaat met ijs draaien. Maar dan weet iedereen precies hoe het komt. Je moet gewoon een open boek zijn voor je personeel. Niet achterbaks zijn. Anders hou je het niet vol. Gewoon lekker jezelf zijn. Fooks is voor mij de ideale partner. Ik word ontzorgd op allerlei vlakken. Een leuke club mensen ook, waardoor ik me kan focussen op het ondernemen. Jullie zijn er voor mij én mijn personeel. Dat is voor mij het belangrijkste. Door jullie app zijn mijn mensen ook tevreden. Als ik ergens tegenaan loop of iets heb, weet ik jullie te vinden. Als ik al die taken zelf had gehad, was het een hele rompslomp geweest.”

En de toekomst?

Ik ben ijsmaker, dus daar ben ik vooral mee bezig. Maar ik ben ook ondernemer. Ik ben continu aan het snuffelen: waar kan ik heen, wat kan ik nog meer doen. We zijn net in Sicilië geweest. Daar hebben wij wat ideeën opgedaan, en daar gaan wij mee aan de slag. Misschien gaan we toch open in de winter, en dan vooral in de maand december. Een ijsje halen is een beleving. En dan heb ik het niet alleen over het ijsje, maar ook over de manier waarop je binnenkomt en ontvangen wordt. Ik ben het gezicht van de zaak. Maar omdat ik er zelf altijd ben, is uitbreiden lastiger. Ik kan mezelf niet opdelen en in 2 of 3 zaken tegelijk zijn. Maar het is wel de bedoeling dat we uiteindelijk groter worden.

 

Ijs Scheppen Aangepast

Andere
cases

“Als je met veel oproepkrachten werkt, kun je dat beter niet in eigen dienstverband doen. Het is niet je corebusiness. Voor Fooks wel.”

Lees meer

Het Anatomiegebouw

“Fooks denkt met ons mee, staat 24/7 klaar. Kunnen wij ons focussen op het ondernemen.”

Lees meer

“Fooks doet onze payrolling. Kan ik mooi een belevenis van je event maken.”

Lees meer

Hands on Events

''Samen met Fooks automatiseren we steeds meer. Maar we blijven erop letten dat we het persoonlijke niet kwijtraken''.

Lees meer

SOLID Event crew

“Payrolling bij jullie onderbrengen was een goede move. Maar dat we echt samen optrekken heeft de grootste winst opgeleverd.”

Lees meer

Tolhuistuin

“Fooks is de HR-afdeling die ik niet heb.”

Lees meer

Maak een afspraak

Onze collega’s Mylon, Robert, Max en Danny vertellen graag
wat we voor jullie kunnen doen. We horen graag van je.