“Als de chemie in een team goed is, loopt je bedrijf ook goed.”
Waar ben je als ondernemer het meeste trots op?
“Dit is echt seizoenswerk. We zijn 8 maanden per jaar open. En de groep die hier werkt, komt elk jaar terug. Een vriendengroep die het leuk vindt om met elkaar te werken. Ik geloof niet dat er een ijssalon in Nederland is die zijn mensen zo lang vast weet te houden als wij. Dat is geweldig. Ik ben daar echt happy mee. Ik kan in de app aangeven wat voor competenties iedereen heeft. Ideaal. Zo weet ik wie er alleen kan staan en wie niet. Wie kan openen of sluiten. Dat maakt plannen ook makkelijker. Als de chemie in een team goed is, loopt je bedrijf ook goed. Natuurlijk ben ik trots op mijn zaak, maar zonder mijn mensen had ik dit niet gehad. Dus ben ik het allertrotst op mijn personeel. Zo is het gewoon. Je kunt in je eentje hard werken en allerlei ideeën hebben, maar je moet ook mensen hebben die het uitvoeren. Er werken hier 15 mensen en ik heb nog nooit een zieke gehad. Want dat regelen ze onderling in de groepsapp.”
“We zijn natuurlijk erg weersafhankelijk.”
Wat zijn de grootste uitdagingen die je ervaart tijdens de piekperiode, zowel in de zaak als in de personeelsorganisatie?
“We zijn natuurlijk heel erg weersafhankelijk. Dat weet het personeel ook. Ik ben altijd personeel aan het op- en afschalen. Als het slecht weer is, heb ik niemand nodig. Dat weten ze. Maar ze weten ook, als het goed weer is, dan plan ik bij. Degene die als laatste is afgebeld, wordt als eerste weer ingepland. Dat hou ik ook wel bij. Aan het eind van het ijsseizoen laat ik de nieuwe aanwas medewerkers alvast inwerken. Zo heb ik er alweer 5 laten inwerken die volgend jaar zo kunnen starten. Het werkt altijd goed om potentieel personeel enthousiast te maken. We hebben er in het hoogseizoen dagen bij dat we met 4 man, 5 man staan. En dat begint voor mij ‘s ochtends vroeg om 7 uur. ’s Morgens draai ik ijs. Dat is trouwens niet het ijs dat ‘s middags verkocht wordt. Dat kan niet. IJs moet eerst naar -40°C en dan naar -22°C. Pas dan kan ik het weer terug naar -13°C brengen. Als je ijs vanuit de ijsmachine direct in -13°C zet, zakt het in en wordt het yoghurt.
“Je moet gewoon een open boek zijn voor je personeel.”
“Boos ben ik eigenlijk nooit. Ik kan wel eens chagrijnig zijn als er iets misgaat met ijs draaien. Maar dan weet iedereen precies hoe het komt. Je moet gewoon een open boek zijn voor je personeel. Niet achterbaks zijn. Anders hou je het niet vol. Gewoon lekker jezelf zijn. Fooks is voor mij de ideale partner. Ik word ontzorgd op allerlei vlakken. Een leuke club mensen ook, waardoor ik me kan focussen op het ondernemen. Jullie zijn er voor mij én mijn personeel. Dat is voor mij het belangrijkste. Door jullie app zijn mijn mensen ook tevreden. Als ik ergens tegenaan loop of iets heb, weet ik jullie te vinden. Als ik al die taken zelf had gehad, was het een hele rompslomp geweest.”
En de toekomst?
Ik ben ijsmaker, dus daar ben ik vooral mee bezig. Maar ik ben ook ondernemer. Ik ben continu aan het snuffelen: waar kan ik heen, wat kan ik nog meer doen. We zijn net in Sicilië geweest. Daar hebben wij wat ideeën opgedaan, en daar gaan wij mee aan de slag. Misschien gaan we toch open in de winter, en dan vooral in de maand december. Een ijsje halen is een beleving. En dan heb ik het niet alleen over het ijsje, maar ook over de manier waarop je binnenkomt en ontvangen wordt. Ik ben het gezicht van de zaak. Maar omdat ik er zelf altijd ben, is uitbreiden lastiger. Ik kan mezelf niet opdelen en in 2 of 3 zaken tegelijk zijn. Maar het is wel de bedoeling dat we uiteindelijk groter worden.