SOLID Event Crew

“Fooks heeft meedenkkracht. Daardoor kunnen wij snel schakelen en dat is in onze business cruciaal.”

Freke Reimer

SOLID Event Crew

SOLID Event Crew
  • 1 locatie
  • 30 - 40 medewerkers

Springplank voor jong talent met evenementen-DNA

Wat hebben Mysteryland, Awakenings Festival, Defqon.1, Decibel, SAIL Amsterdam en Emporium Festival met elkaar gemeen? Een eersteklas crew. Geleverd door SOLID Event Crew. Dit fullservice back of house bureau voelt dankzij jarenlange ervaring in de evenementenbranche feilloos aan wie the best (wo)man is for the best job in town. De hoogste tijd om Freke Reimer, managing director, uit te horen over die onverwoestbare teamspirit, meedenken (in crisistijd), schakelsnelheid en een welkome professionaliseringsslag.

Heb je altijd in de evenementenbranche gewerkt?
Freke Reimer: “Ja, en dat terwijl ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening gestudeerd heb. Maar ik had een bijbaantje bij een evenementenbureau en zo rol je van het ene klusje in het andere. In die tijd lagen de banen in mijn eigen vakgebied, de zorg, nou niet bepaald voor het oprapen. Bij ID&T heb ik bijna zeven jaar in de backoffice gewerkt. Een te gekke tijd waarbij ik de kans kreeg om zowel in Nederland als in het buitenland evenementen te organiseren. Mysteryland Nederland, en later ook Chili en New York, om maar wat te noemen. In 2017 kreeg ik de kans om SOLID op te richten, samen met Dick van Berkum, Duncan Stutterheim en Marcel Elbertse. Toen viel het opeens allemaal samen.”

Waar moeten we jullie van kennen?
“We komen uit de dancehoek, grootschalige events zoals Mysteryland, Awakenings Festival, Sensation, Defqon.1, Decibel en Amsterdam Open Air. Maar we zouden het afgelopen jaar ook personeel leveren aan SAIL Amsterdam en de Grand Prix van Zandvoort, een andere tak van sport. Daarnaast hebben we een aantal vaste locaties zoals Warehouse Elementenstraat en de Westergas waar we barpersoneel en site-crew (op- en afbouwpersoneel) leveren. En dan is er nog de afdeling Event Operations die verantwoordelijk is voor de backoffice van een evenement. Daar liggen mijn roots.”

Wat maakt dit werk leuk?
“Wij willen een springplank zijn voor jong talent, een laagdrempelige plek waar mensen beginnen en proeven aan de evenementenbranche. Dat jonge talent willen we verder helpen. Er is in Nederland een overschot aan studenten dat bijvoorbeeld een opleiding Event Management volgt, maar een volledig geromantiseerd beeld van dit wereldje heeft. Werken in de evenementenbranche is toch echt iets heel anders dan de hele dag champagne drinken met dj’s.”

“Werken in de evenementenbranche is niet de hele dag champagne drinken met dj’s.”


W
aar moeten we dan wel aan denken?
“Lange werkdagen, niet zeuren, op tijd komen, dealen met de hectiek tijdens een festival. Wij zijn een bedrijf dat mensen een kans geeft, bijvoorbeeld door je een baantje achter de bar te geven. Dan is het: wie springt eruit? Wie heeft dat evenementen-gen? Dat zijn de types die we verder helpen. Waar we stages voor regelen, die we een leidinggevende functie geven of koppelen aan andere connecties binnen ons netwerk. We krijgen zo vaak de vraag of we nog een leuke meid voor een productie hebben of voor de gastenlijst van een evenement. Tuurlijk, die zitten in ons bestand. Het geeft een kick dat we op die manier de verbinding kunnen zijn tussen jong talent, educatie en het werkveld.”

“Wij willen een springplank zijn voor jong talent, een laagdrempelige plek waar je kunt proeven aan de evenementenbranche.”

En toen kwam COVID-19 …
“Ja, in de vooravond van de drukste weken voor de hele evenementenbranche ooit. Koningsdag, de Bevrijdingsfestivals, de Grand Prix zou voor het eerst naar Nederland komen, het Eurovisie Songfestival, het EK …  alles viel weg. Die totale onmacht, dat was echt een hele donkere tijd voor ons. Het doet echt iets met je team.”

“Het doet echt iets met je team, zeker als je aan de vooravond staat van wat het meest succesvolle festivalseizoen ooit zou worden.”


En, hebben jullie een oplossing gevonden?
“We zijn met z’n allen keihard gaan knokken. Dit was in de tijd dat alleen zorg- en onderwijspersoneel zich kon laten testen. We hebben toen onze hulp en expertise aangeboden bij een netwerkcontact binnen de gezondheidszorg. Zit je in je badjas in een Zoom-meeting en nog geen twee uur later aan tafel met de GGD Zaanstreek-Waterland. Heel surrealistisch. Een pand dat we leeg hadden staan in Zaandam hebben we opgeknapt en omgebouwd tot een callcenter voor bron- en contactonderzoek. En in Purmerend hebben we binnen vier dagen een teststraat neergezet, samen met onze collega’s uit de branche. Tenten, kantoor, slagboom etc. Als wij op donderdag besluiten dat iets maandag klaar moet zijn, dan fixen wij dat. Dat typeert onze branche. De GGD was positief verrast over onze schakelsnelheid.”

“Onze schakelsnelheid is heel hoog. Als wij op donderdag besluiten dat iets maandag klaar moet zijn, dan fiksen wij dat.”


En wat gebeurde daarna?
“We hebben doorgepakt. Binnen een week stond er een teststraat op het parkeerterrein van ons pand in Zaandam. Sta je weer te werken met je vertrouwde collega’s. De crew-cateraar, vuurwerk technicus, danseres en de dj. Eerst alleen ons vaste team, en toen de capaciteit werd opgeschaald, schakelden we ook collega’s uit de branche in. Wat uiteindelijk het mooiste is aan deze samenwerking, is dat het naadloos aansluit op de crisis. Al staat iedereen natuurlijk te popelen om straks zijn ‘gewone’ werk weer op te pakken.”

“Wat uiteindelijk het mooiste is aan deze samenwerking, is dat het naadloos aansluit op de crisis.”

Hoe ziet de toekomst eruit?
"We kijken weer voorzichtig vooruit. Zodat we voorbereid zijn als straks het omslagpunt komt. Onze prioriteit ligt bij teambehoud, de motivatie vinden om met z’n allen de schouders eronder te blijven zetten. En dat is best pittig, omdat dit natuurlijk niet het soort werk is waar we normaal onze energie uithalen.”

“Als straks het omslagpunt komt, zijn we voorbereid.”


Hoe doen jullie het met de verloning?
“In het begin deden we dat helemaal zelf. Dat hebben we precies één seizoen volgehouden, dat was echt de hel op aarde. Als start-up is je cash-flow al niet optimaal. En dan ga je opeens grote festivals draaien en dan moet je echt hele hoge bedragen voorschieten. Daar krijg je wel slapeloze nachten van. Toen ik via via met jullie in gesprek kwam, voelde dat meteen heel goed. Al meteen dachten jullie ook inhoudelijk met ons mee. Even sparren en oplossingen bedenken. En dan voel je je toch minder alleen in die kwetsbare start-up fase.”

“In die kwetsbare start-up fase is het fijn als je kunt sparren en samen oplossingen bedenken.”


Kun je daar een voorbeeld van geven?
“We hebben goede afspraken met elkaar gemaakt over onze cash-flowproblematiek en er is een API-koppeling gebouwd voor onze plansysteem. Ideaal, want op die manier konden de verschillende systemen met elkaar communiceren en gegevens uitwisselen. Vraag me verder niet hoe dat technische stuk in elkaar steekt, maar de overstap naar Fooks heeft op een aantal gebieden een enorme automatiserings- en dus professionaliseringsslag opgeleverd. We zijn future proof, dus kom maar op met al die festivals en evenementen!”

Neem contact op met Max

Heb je een vraag over Fooks of over payrolling? Bel of mail mij gewoon.