SOLID Event Crew

“Payrolling bij jullie onderbrengen was een goede move. Maar dat we echt samen optrekken heeft de grootste winst opgeleverd.”

Freke Reimer

SOLID Event Crew

SOLID Event Crew
  • 1 locatie
  • >500 medewerkers

Springplank voor jong talent met evenementen-DNA

Wat hebben Lowlands, Awakenings, Decibel, Mysteryland, Down the Rabbit Hole en de Grand Prix van Zandvoort met elkaar gemeen? Een eersteklas crew. Geleverd door SOLID Event Crew. Ze zijn het afgelopen jaar bizar hard gegroeid. Tijd voor een nieuw gesprek met managing director Freke Reimer. We spraken haar over partnership, denken in oplossingen én werkgeluk.

Heb je altijd in de evenementenbranche gewerkt?
Freke Reimer: “Ja, en dat terwijl ik eigenlijk altijd in de zorg wilde werken. Maar in die tijd lagen de banen in de zorg nou niet bepaald voor het oprapen. Dat kun je je nu niet voorstellen, maar dat was toen echt zo. Ik had een bijbaantje bij een evenementenbureau en zo rol je van het ene klusje in het andere. Ik ging freelancen en kwam in contact met ID&T. Ze vroegen me of ik niet wilde blijven. Ik dacht, ik ben geen feestbeest, maar ik probeer het. Ik heb in totaal ongeveer 10 jaar voor ID&T gewerkt, waarvan 7 jaar vast in dienst. Een te gekke tijd. Mysteryland Nederland, en later ook Chili en New York, om maar wat te noemen. In 2017 kreeg ik de kans om SOLID op te richten, samen met Dick van Berkum, Duncan Stutterheim en Marcel Elbertse. Toen viel alles opeens samen.” 

Had je toen meteen al mensen om in te zetten?
“We begonnen zonder mensen, dat was heel interessant. Dus we hebben in het begin voornamelijk ingezet op partners, partnerships en strategische samenwerkingen. En tegelijkertijd bouwden wij aan onze poule. Het was al snel duidelijk dat wij wilden inzetten op socials. Alles ging goed, ons merk groeide sterk en de opdrachten stroomden binnen. En ja, toen kwam corona. Maar als ik erop terugkijk: daar zijn we sterker dan ooit uitgekomen. We hebben niet alleen marktaandeel kunnen veroveren, maar hebben vorig jaar ook heel toffe campagnes kunnen draaien. Voor het eerst landelijk met SLAM! FM, met RUMAG, met een aantal echt grote landelijke platforms, waardoor we bizar veel mensen hebben kunnen onboarden. We staan er nu goed voor. Awakenings zit al helemaal vol. Lowlands ook. En zo zijn er nog meer grote festivals waar de planning al helemaal van rond is en draaien wij dit jaar volledig zelfstandig zonder hulp van partnerbureaus. Voor een heel groot deel komt dit door de manier waarop wij hebben ingezet op marketing.”

“We zorgen goed voor de mensen die bij ons werken. En slaan daarom bepaalde opdrachten ook af.”

 

Wat maakt jullie anders, waarom schrijven mensen zich bij jullie in?
“We onderscheiden ons in de manier waarop wij voor onze medewerkers zorgen. We weten van iedereen die bij ons werkt, hoe zij naar de locatie komen en ook hoe zij weer thuiskomen. Er worden actief carpoolplanningen gemaakt. In alles denken wij mee met onze medewerkers. Over vervoer, over overnachtingen. Bij zoveel uren moet je altijd een maaltijd krijgen, je moet droog kunnen staan, je moet kunnen zitten in je pauze. Wij zorgen goed voor de mensen die bij ons werken. En slaan daarom bepaalde opdrachten ook af. Wij bedienen niet alle partijen in deze branche. Sommige partijen gaan er serieus van uit dat als je 11 uur komt werken, je zelf je brood gaat smeren en dat meeneemt. Dat vind ik nergens op slaan. Op een festival werken is geen vetpot. Dat doe je omdat je het leuk vindt. Maar dan moeten de faciliteiten er wel zijn. We willen een springplank zijn voor jong talent, een laagdrempelige plek waar mensen beginnen en proeven aan de evenementenbranche. Dat jonge talent willen we verder helpen. Er is in Nederland een overschot aan studenten dat bijvoorbeeld een opleiding Event Management volgt, maar een volledig geromantiseerd beeld van dit wereldje heeft. Werken in de evenementenbranche is toch echt iets heel anders dan de hele dag champagne drinken met dj’s.”
 

“Werken in de evenementenbranche is niet de hele dag champagne drinken met dj's.” 

Waar moeten we dan wel aan denken?
“Lange werkdagen, niet zeuren, op tijd komen, dealen met de hectiek tijdens een festival. Wij zijn een bedrijf dat mensen kansen geeft, bijvoorbeeld door je een baantje achter de bar te bieden. Dan is het: wie springt eruit? Wie heeft dat evenementen-gen? Dat zijn de types die we verder helpen. Waar we stages voor regelen, die we een leidinggevende functie geven of koppelen aan andere connecties binnen ons netwerk. We krijgen zo vaak de vraag of we nog een leuke medewerker voor een productie hebben of die bijvoorbeeld bij een gastenlijstbalie kan worden ingepland. Tuurlijk, die leuke mensen zitten in ons bestand. Het geeft een kick dat wij op die manier de verbinding kunnen zijn tussen jong talent, educatie en het werkveld.”

“Het geeft een kick dat we de verbinding kunnen zijn tussen jong talent, educatie en het werkveld.” 

 

Hoe kwam je bij Fooks?
“We deden in eerste instantie alles rond contracting en verloning zelf. Maar dat was gewoon niet te doen. Iedere maand moesten wij alle lonen voorschieten, want de verloning vindt vaak plaats voordat je een factuur betaald krijgt van je opdrachtgever. We liepen enorm tegen die cashflow aan en we hadden ons ook echt verkeken op alle loonbeslagen die wij ontvingen. Wat een hoofdpijn. Wat er allemaal bij komt kijken als je zoveel mensen in dienst hebt die op jaarbasis soms misschien maar 10 keer voor je werken. We hadden echt onderschat hoeveel werk dat is. Een collega uit de branche introduceerde ons bij Fooks. Dat was meteen leuk. Tom en Tania zijn ondernemers waar ik heel veel energie van krijg, altijd heel positief. En ik raak geïnspireerd van de manier waarop zij dingen aanvliegen, altijd in oplossingen denken en altijd mee willen denken. Zij zijn echt een partner.”

En wat is de reden om bij Fooks te blijven?
“De afgelopen jaren hebben wij samen heel wat hobbels genomen. Payrolling bij jullie onderbrengen was een goede move. Maar met Tom en Tania trekken we echt samen op. Dat heeft de grootste winst opgeleverd. Zonder hen waren we misschien al wel failliet geweest, maar door samen in het dieptepunt van Corona een toekomstperspectief te stellen hebben zij ons daar een ontzettende handreiking in gedaan. In Fooks hebben we ook een tech-partner. We zijn samen van een maandelijkse verloning naar een wekelijkse verloning gegaan, om ons personeel sneller uit te kunnen betalen. Hoe het qua software geregeld moest worden hebben Tom en Tania voor ons uitgewerkt en opgepakt. Uiteindelijk is het doel om alle medewerkers direct na hun dienst uit te betalen. Daar wordt aan gewerkt. Fooks komt met innovatieve oplossingen, denkt mee en vooruit. We hebben goede afspraken met elkaar gemaakt over onze cash-flow uitdagingen en er is een API-koppeling gebouwd voor ons plansysteem. Ideaal, want op die manier konden de verschillende systemen met elkaar communiceren en gegevens uitwisselen. Vraag me niet hoe dat technische stuk in elkaar steekt, maar met Fooks hebben we op een aantal gebieden een enorme automatiserings- en dus professionaliseringsslag geslagen. We zijn futureproof.”
 

“Vraag me niet hoe het technische stuk in elkaar steekt, maar met Fooks hebben we een enorme automatiseringsslag geslagen.”



Wat wil je nog bereiken?
Met Fooks? Ja, dat we onze medewerkers direct kunnen uitbetalen. Dat lijkt mij natuurlijk ook een fantastisch verhaal om te kunnen delen. En wat ík wil bereiken? Ik hoeft met SOLID niet groter te worden dan dit. Mijn droom is het werkgeluk vergroten binnen ons team en bij al onze flexkrachten. De arbeidsomstandigheden op festivals kunnen echt beter. Als ik denk aan hoe hard we met zijn allen werken en wat voor dagen wij draaien in het festivalseizoen, dan staat dat niet in verhouding tot wat je medewerkers bijvoorbeeld financieel kunt bieden. Dus ik droom van gezonde tarieven in de markt, waar je goede werkomstandigheden mee kunt creëren.”

Neem contact op met Max, Mylon of Jesse

Heb je een vraag over Fooks of over payrolling? Bel of mail ons.