Heb je altijd in de evenementenbranche gewerkt?
Freke Reimer: “Ja, en dat terwijl ik eigenlijk altijd in de zorg wilde werken. Maar in die tijd lagen de banen in de zorg nou niet bepaald voor het oprapen. Dat kun je je nu niet voorstellen, maar dat was toen echt zo. Ik had een bijbaantje bij een evenementenbureau en zo rol je van het ene klusje in het andere. Ik ging freelancen en kwam in contact met ID&T. Ze vroegen me of ik niet wilde blijven. Ik dacht, ik ben geen feestbeest, maar ik probeer het. Ik heb in totaal ongeveer 10 jaar voor ID&T gewerkt, waarvan 7 jaar vast in dienst. Een te gekke tijd. Mysteryland Nederland, en later ook Chili en New York, om maar wat te noemen. In 2017 kreeg ik de kans om SOLID op te richten, samen met Dick van Berkum, Duncan Stutterheim en Marcel Elbertse. Toen viel alles opeens samen.”
Had je toen meteen al mensen om in te zetten?
“We begonnen zonder mensen, dat was heel interessant. Dus we hebben in het begin voornamelijk ingezet op partners, partnerships en strategische samenwerkingen. En tegelijkertijd bouwden wij aan onze poule. Het was al snel duidelijk dat wij wilden inzetten op socials. Alles ging goed, ons merk groeide sterk en de opdrachten stroomden binnen. En ja, toen kwam corona. Maar als ik erop terugkijk: daar zijn we sterker dan ooit uitgekomen. We hebben niet alleen marktaandeel kunnen veroveren, maar hebben vorig jaar ook heel toffe campagnes kunnen draaien. Voor het eerst landelijk met SLAM! FM, met RUMAG, met een aantal echt grote landelijke platforms, waardoor we bizar veel mensen hebben kunnen onboarden. We staan er nu goed voor. Awakenings zit al helemaal vol. Lowlands ook. En zo zijn er nog meer grote festivals waar de planning al helemaal van rond is en draaien wij dit jaar volledig zelfstandig zonder hulp van partnerbureaus. Voor een heel groot deel komt dit door de manier waarop wij hebben ingezet op marketing.”
“We zorgen goed voor de mensen die bij ons werken. En slaan daarom bepaalde opdrachten ook af.”
Wat maakt jullie anders, waarom schrijven mensen zich bij jullie in?
“We onderscheiden ons in de manier waarop wij voor onze medewerkers zorgen. We weten van iedereen die bij ons werkt, hoe zij naar de locatie komen en ook hoe zij weer thuiskomen. Er worden actief carpoolplanningen gemaakt. In alles denken wij mee met onze medewerkers. Over vervoer, over overnachtingen. Bij zoveel uren moet je altijd een maaltijd krijgen, je moet droog kunnen staan, je moet kunnen zitten in je pauze. Wij zorgen goed voor de mensen die bij ons werken. En slaan daarom bepaalde opdrachten ook af. Wij bedienen niet alle partijen in deze branche. Sommige partijen gaan er serieus van uit dat als je 11 uur komt werken, je zelf je brood gaat smeren en dat meeneemt. Dat vind ik nergens op slaan. Op een festival werken is geen vetpot. Dat doe je omdat je het leuk vindt. Maar dan moeten de faciliteiten er wel zijn. We willen een springplank zijn voor jong talent, een laagdrempelige plek waar mensen beginnen en proeven aan de evenementenbranche. Dat jonge talent willen we verder helpen. Er is in Nederland een overschot aan studenten dat bijvoorbeeld een opleiding Event Management volgt, maar een volledig geromantiseerd beeld van dit wereldje heeft. Werken in de evenementenbranche is toch echt iets heel anders dan de hele dag champagne drinken met dj’s.”
“Werken in de evenementenbranche is niet de hele dag champagne drinken met dj's.”