SOLID Event Crew

"In alles heeft de overstap naar Fooks voor ons een enorme professionaliseringsslag betekend waar ik nog steeds erg blij en tevreden over ben."

Freke Reimer

SOLID Event Crew

SOLID Event Crew
  • 1 locatie
  • 30 - 40 medewerkers

SOLID Event Crew is een full-service back of house bureau dat het beste personeel koppelt aan de beste evenementen. Door hun jarenlange ervaring weten zij als geen ander hoe ze de juiste personen op de juiste plek kunnen inzetten.

Werken in de evenementenbranche

Freke Reimer - managing director van SOLID Event Crew - had aanvankelijk niet de ambitie om in de evenementenbranche carrière te maken: "Tijdens mijn studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening had ik een bijbaantje bij Mise en Place Events en vervolgens ging ik aan de slag als freelancer bij Paysystems en ID&T. Daar werkte ik bij diverse evenementen en festivals.

Vanwege de recessie kon ik na mijn studie geen baan vinden. Tot mijn verbazing werd ik gebeld door ID&T met een aanbod. Uiteindelijk heb ik daar bijna zeven jaar met veel plezier gewerkt in de backoffice van evenementen. Met name Mysteryland in Nederland en in het buitenland, o.a. in Chili en New York. Na de komst van mijn kinderen wilde ik minder reizen en minder uitvoerend bezig zijn. De kans kwam voorbij om in 2017 SOLID op te richten met drie andere aandeelhouders, Dick van Berkum, Duncan Stutterheim en Marcel Elbertse. Het viel allemaal samen."

SOLID is met name actief in de festivalwereld: "Denk daarbij aan Mysteryland, Awakenings Festival, Sensation, Defqon.1, Decibel en Amsterdam Open Air. Ook zouden wij dit jaar het personeel leveren bij Sail Amsterdam en de Grand Prix van Zandvoort. Daarnaast hebben we een aantal vaste locaties waaronder Warehouse Elementenstraat en Westergas. We leveren barpersoneel, site-crew (dat is op- en afbouw personeel) en we hebben de afdeling Event Operations. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de backoffice van een evenement, waar ook mijn roots liggen. Tony Chocolonely is een leuk voorbeeld waarvoor wij de afgelopen drie jaar de pré-productie voor hun evenement volledig hebben verzorgd."

Een springplank voor jong talent

Het leukste aan haar werk vindt Freke om mensen verder te helpen: "Wij willen een springplank zijn voor jong talent, een laagdrempelige plek waar mensen beginnen en proeven aan de evenementenbranche. Er is in Nederland een groot overschot aan studenten die een studie volgen gericht op onze sector, maar daar een volledig geromantiseerd beeld van hebben. Werken in de evenementenbranche is niet de hele dag champagne drinken met de DJ’s.

Wij zijn een bedrijf waar mensen kunnen starten, bijvoorbeeld met werken achter de bar. Lange werkdagen, niet zeuren, op tijd komen en bovendien krijg je veel mee van de hectiek tijdens een festival. Vanuit dat werk kan je makkelijk zien wie eruit springt en opvalt, juist die willen we verder helpen. Denk hierbij aan stages, meer verantwoordelijkheden en door mensen aan elkaar te koppelen binnen ons netwerk. Het is heel erg leuk dat we op die manier de verbinding kunnen zijn tussen jong talent, educatie en het werkveld."

"Werken in de evenementenbranche is niet de hele dag champagne drinken met de DJ’s"

De impact van Covid-19

"Tijdens de persconferentie, waarin werd aangegeven dat er tot 1 september niks meer ging gebeuren, zat onze hele branche er collectief doorheen. Het was de vooravond van de drukste weken voor de hele evenementenbranche ooit. Koningsdag, Bevrijdingsfestival, de Grand Prix zou voor het eerst naar Nederland komen, het Songfestival zou in die weken plaatsvinden en het EK viel weg. Een echt rouwproces waar je doorheen gaat als team.

In eerste instantie zijn we gaan kijken naar de beschikbare overheidssteun. Daar gingen we het niet mee redden. We zochten naar alternatieve werkzaamheden in verschillende branches. Hier en daar konden we wat werk ritselen, maar bij lange na niet voldoende om ons bedrijf mee draaiende te houden.

Wij hadden veertien fulltime medewerkers in dienst. In eerste instantie zijn we gaan kijken waar we konden afslanken qua kosten en hebben we ons personeel een vaststellingsovereenkomst aangeboden om per 1 september uit dienst te treden. We moesten ergens een punt bedenken waar we kostenneutraal konden zijn om in ieder geval niet de BV failliet te laten verklaren. Toen is het wel even heel donker geweest. Het doet echt iets met je team en dat traject hebben we als erg zwaar ervaren."

"Het doet echt iets met je team, zeker als je aan de vooravond staat van het meest succesvolle festivalseizoen dat je ooit zou draaien."

Denken in oplossingen

"Uiteindelijk heeft iedereen zijn VSO getekend en hadden we tot 1 september de tijd om keihard te knokken en een perspectief te creëren. Als aandeelhouders hadden wij afgesproken dat, wanneer we tot 1 april 2021 een vooruitzicht konden inrichten waarbij we volledig kosten neutraal zouden kunnen draaien, de VSO’s nietig werden verklaard. We zijn toen met het hele team gaan nadenken en zoeken.

Dit was de vooravond van de realisatie van alle teststraten. Op dat moment kon alleen het zorg- en onderwijspersoneel zich laten testen. We hebben toen een one-pager opgesteld waarin wij onszelf aanboden, die we via een contact uit ons netwerk binnen de gezondheidszorg landelijk konden uitzetten. De eerste reactie kwam uit Limburg, maar ons kantoor was gevestigd in Amsterdam. Vervolgens kregen we een mail van het Hoofd Infectieziektebestrijding van Zaanstreek-Waterland. Zij zaten omhoog met personeel en vroegen of we op korte termijn konden bellen. Nog geen tien minuten later hingen we aan de lijn. Dit was nog in de tijd van de Zoom meetings en ik zat thuis in Rotterdam in mijn badjas, en Válerie in Amsterdam. Wij hebben ons heel snel aangekleed en zijn in de auto gesprongen. Twee uur later zaten we aan tafel met GGD ZW."

Zij waren op zoek naar een ruimte voor het bron en contactonderzoek: "Wij hadden een pand in Zaandam dat leeg stond waar zij enthousiast over waren. De ruimte is door ons opgeknapt en omgebouwd tot callcenter."

GGD ZW beschikte al over een teststraat bij de brandweer in Purmerend. Vanwege een grote brand in de regio kon de brandweer niet uitrukken met het volledige materieel, omdat dit was ingezet voor de teststraat. Wij hebben binnen vier dagen een nieuwe teststraat neergezet, samen met onze collega’s uit de branche. Zo werken wij: wanneer wij op donderdag besluiten dat iets maandag gereed moet zijn, dan regelen wij dat. Voor veel andere branches betekent dat je nog maar één dag hebt. Het is grappig om die cultuurverschillen in branches te zien. De GGD was positief verrast over onze schakelsnelheid."

Met de komst van de teststraat in Purmerend, ontstond de wens om de testcapaciteit op te schalen naar Zaandam. "Het was erg leuk dat we ad hoc dingen konden doen, maar uiteindelijk moet er iets op papier komen waarmee we het perspectief ook juridisch konden onderbouwen en de VSO’s konden verscheuren. We hebben het parkeerterrein van ons pand aangeboden en aangegeven dat de teststraat daar binnen een week kon staan, maar alleen als we een lange termijn contract met elkaar konden aangaan. Hierbij wilden we alle niet-medische posities leveren. Daar gingen ze mee akkoord en dat was voor ons de redding. Dat betekende dat we als bedrijf weer een toekomst hadden."

Samen sta je sterk

"In eerste instantie was het ons vaste team dat in de teststraten werkte. Door meervoudige opschaling hebben we onze collega’s uit de branche betrokken bij het project. Ook om de werksfeer voor ons eigen team positief te versterken, is het fijn om weer met je collega’s te werken. Van een crew-cateraar, vuurwerk technicus, danseres tot DJ en ander festival personeel dat normaliter ook op evenementen werkt. We staan daar nu met veel verschillende partijen te werken, dat hebben we nu ook aangevuld met onze eigen studentenpoule. Wat uiteindelijk het mooiste is aan deze samenwerking, is dat het naadloos aansluit op de crisis. Op het moment dat wij onze reguliere werkzaamheden weer kunnen hervatten, zal dit werk afnemen. In die zin loopt het mooi in elkaar over."

"Wat uiteindelijk het mooiste is aan deze samenwerking, is dat het gewoon naadloos aansluit op de crisis."

 

"Op het moment dat je weet dat je het gaat redden en niet failliet gaat, geeft dat ook ruimte om voorzichtig vooruit te kijken. We ontvangen links en rechts kleine aanvragen. Zo hebben we op- en afbouwpersoneel geleverd bij Mudmasters en barpersoneel bij een aantal voetbalwedstrijden. We merken in het team dat er behoefte is om weer op kantoor te werken en bepaalde zaken op te pakken. Dat is ook belangrijk, want anders ben je er niet klaar voor als het omslagpunt komt. De focus was eerst het betalen van de rekeningen, dat gedeelte hebben we gered. De volgende stap is teambehoud, de motivatie kunnen vinden om hier met z’n allen de schouders onder te blijven zetten. De realiteit blijft natuurlijk wel dat het niet het werk is waar we normaliter onze energie uit halen."

Verloning

"Voorheen deden wij onze verloning helemaal zelf. Dat hebben wij één seizoen volgehouden, maar dat was niet te doen. Als startup was de cash-flow niet optimaal. Op het moment dat wij grote festivals begonnen te draaien, heb je het over hele andere bedragen die je moet voorschieten. Dat liep helemaal niet lekker. Via via kwam ik met Tom Lenting in contact. Het eerste gesprek was erg positief en het klonk bijna te mooi om waar te zijn. Het was fijn dat Tom inhoudelijk met onze start-up fase mee wilde denken. Zo konden wij goede afspraken maken over onze cash-flow problematiek en werd het mogelijk een API koppeling met ons plansysteem te bouwen. In alles heeft de overstap naar Fooks voor ons een enorme professionaliseringsslag betekend waar ik nog steeds erg blij en tevreden over ben."

Neem contact op met Max

Heb je een vraag over Fooks of over payrolling? Bel of mail mij gewoon.