Een goede salarisadministratie voor de horeca

28-07-20

Een goede salarisadministratie is essentieel voor een horecaonderneming. Met een goede administratie voldoe je niet alleen aan de wettelijke verplichtingen, maar het geeft je ook een goed inzicht hoe het op dat moment gaat met jouw onderneming. Wat zijn aandachtspunten en waar loopt het op rolletjes?

Een goede salarisadministratie voor de horeca

 

Waar begin je met de horeca salarisadministratie?

Waar begin je nu met het bijhouden van de administratie? Hoe lang moet het bewaard worden? We geven je drie tips mee.

  1. Bewaarplicht
    Het is van belang om jouw (algemene) administratie minimaal 7 jaar na het afgelopen boekjaar te bewaren. Dit in verband met de bewaarplicht vanuit de belastingdienst. In sommige gevallen geldt zelfs een bewaartermijn van 10 jaar. Indien de administratie digitaal bijgehouden wordt, mag het ook digitaal bewaard worden. Het dient enkel te allen tijde beschikbaar te zijn. 
  2. Up-to-date
    Zorg dat de administratie up-to-date is. Plan bijvoorbeeld één keer per week een moment waarop je de administratie bijwerkt. Door dit wekelijks te doen, kost het minder tijd en helpt het je bij het doen van de btw-aangifte. De btw-aangifte dient meestal per kwartaal voldaan te worden.  
  3. Toegankelijk
    De horeca-administratie dient ieder moment toegankelijk te zijn. Werk bijvoorbeeld met een online pakket waarin je de administratie kunt bijhouden. Dit is te combineren met de personeelsadministratie. 

Salarisadministratie horeca uitbesteden

Personeelszaken brengen nogal wat verplichtingen, regeldingen en gedoe met zich mee. Als ondernemer heb je daar niet altijd zin in of tijd voor. Maar het moet allemaal wel goed geregeld worden. Doe je dat niet, dan weet je dat het nog meer gedoe oplevert. 

Personeelszaken, salarisadministratie, verzuimmanagement. Die kosten tijd, vragen om kennis, pro-activiteit en duidelijke processen. Je kunt dat allemaal in eigen beheer doen, maar dat hoeft niet. Je kunt op verschillende onderdelen hulp en advies inschakelen en regeldingen uitbesteden. Zo houd jij meer tijd over en kan de focus gelegd worden op het ondernemen.  

Vaak kan er voor een pakket gekozen worden dat uit te breiden is met diverse opties. Zo ook bij Fooks.  

Je kunt ervoor kiezen om enkel de salarisadministratie uit te besteden. We verzorgen dan de stamgegevens en maken de maandelijkse mutaties voor de loonjournaalposten. Daarnaast verzorgen we de aangifte van de loonbelasting, collectief pensioen en de premies. Ook ontvangen medewerkers hun loonstrook digitaal en zijn deze te downloaden in onze personeelsapp Fooks. Ten slotte maken we werkgeversverklaringen op indien een medewerker hierom vraagt en maken we een basisstructuur loonjournaalposten. Dit alles is uit te breiden met personeelsadministratie en verzuimmanagement.  

Naast het pakket is het ook mogelijk om HR-advies en -begeleiding te ontvangen. Als je hier meer over wil weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

Delen:

Contact met Fooks 

Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.