Eventure

“Als je met veel oproepkrachten werkt, kun je dat beter niet in eigen dienstverband doen. Het is niet je corebusiness. Voor Fooks wel.”

Rob Seveke

Eventure

Eventure
  • 2 locaties
  • >500 medewerkers

Een festival als werkplek 

Van dance tot rock, van pop tot art, op elk festival en event in Nederland kom je mensen van Eventure tegen. Al 15 jaar. Oké, tijdens de pandemie was Eventure uit de lucht. Maar nu zijn de mannen en vrouwen weer helemaal terug: sterren in organiseren en plannen, en klaar om elk evenement onvergetelijk te maken. Of je daar nou als bezoeker, medewerker of organisator bent. Tijd voor een gesprek met eigenaar en directeur Rob Seveke. 

Wat heb je met festivals? 
Rob: “Ik studeerde ooit Personeel & Organisatie en kwam via de horeca als accountmanager terecht bij een uitzendbureau in Nijmegen. In 2005 bestond Nijmegen 2000 jaar, een feestjaar, inclusief festival. En de directeur van dat festival is nu mijn vrouw. Ja, zo loopt het. Ik kon mijn horeca-ervaring met mijn uitzendervaring combineren. Superleuk natuurlijk. De festivalmarkt was in die jaren enorm aan het opbloeien. Het werk was een stuk intensiever dan nu. Ga maar na, in die tijd hadden we nog geen internet. Mail bestond niet. In die eerste jaren verstuurde ik planningen en roosters gewoon met de post. We werkten nog met pagers. Maar ik vond het fantastisch, personeel leveren aan festivals. Het was een trein waar ik heel makkelijk op kon springen.” En zo is Eventure ontstaan.  

Alles moest toen nog met de hand. Liep ik met stapels contracten een locatie op. Fooks was toen al aan het automatiseren.”

 

Ging je meteen payrollen? 
“Ik verloonde met Eventure eerst zelf, met een eigen verloningsysteem. Maar daarmee was ik dus ook werkgever. En dat wilde ik niet meer. Dat was voor mij het belangrijkste argument om te gaan payrollen. Als je met veel oproepkrachten werkt, is het beter om dat niet in eigen dienstverband te doen, dat is gewoon niet je corebusiness. Op een gegeven moment kwam er verandering in de ziektewet. Alles moest in die tijd nog met de hand, ook contracten tekenen, en dat moest op locatie. Dan liep ik met zúlke stapels contracten. Fooks was al aan het automatiseren. Dat kreeg ik zelf niet voor elkaar en toen dacht ik, ja dan kun je het beter in zee gaan met iemand die dat in het groot doet.” 

Waarom met Fooks? 
“Fooks is altijd heel betrouwbaar. En het zijn, dat klinkt een beetje lullig, altijd aardige mensen. Echte dienstverleners. Soms moet iets op de zaterdagochtend en dan wordt daar bij Fooks niet over gezeurd. In onze opstartfase liep niet alles meteen soepel. Daar konden we heel open en transparant over communiceren. Gewoon ook erkennen dat het even niet goed is gegaan en sorry zeggen. Onze bedrijven hebben wat dat betreft dezelfde mentaliteit. Ik weet vanaf het begin dat ik hier zit dat er ergens fouten gemaakt gaan worden. Niemand weet alles. Maar we lossen het samen op.” 
 

“Eventure en Fooks hebben dezelfde mentaliteit.” 

En toen kwam de lockdown. 
“Toen corona kwam, wist ik dat Eventure geen omzet zou maken. Ik ben toen met mijn oud werkgever, inmiddels mijn compagnon bij Eventure, gaan samenwerken die in Amsterdam uitzendbureaus heeft en voor onder meer Schiphol werkt. Ik was al gewend om de verloning bij Fooks onder te brengen, maar in de uitzendwereld is dat niet vanzelfsprekend. In eerste instantie zei mijn compagnon: payrolling, ik weet niet of dat iets voor ons is. Ik heb Tom van Fooks toen uitgenodigd om naar Amsterdam te komen. Zodat iedereen hem alles kon vragen. Nu alles weer open is, zijn we met Eventure helemaal terug. We leveren op Concert at Sea, Latin Village in Amsterdam, alles voor Emporium en we gaan ook voor Studio Linksvoor werken deze zomer. Ik ben daar geen hele dagen meer bij, hoor. Maar ik laat wel altijd even mijn kop zien.” 

“Veiligheid is belangrijk. Dat is natuurlijk ook iets van deze tijd, maar ik wil gewoon dat het deugt.” 

 

Wat is je plan met Eventure?
 
“Ja, ik wil gewoon een tof bedrijf hebben. Het leukste uitzendbureau in Nederland worden met de leukste klussen en projecten. Een bedrijf waar mensen graag werken, waar het veilig is en waar veel kan. De meeste mensen die dit werk doen, zijn student. 80% meiden. Ik wil dat er goed op gepast wordt, dat je het gevoel hebt dat je serieus genomen wordt. Ik heb het hier toen met Wouter over gehad van Negentigtien. Hoort ook een beetje bij Fooks. Via hen hebben we vertrouwenspersonen geregeld. Ik vind het belangrijk dat mensen ergens terecht kunnen. Dat is natuurlijk ook iets van deze tijd, maar ik wil gewoon dat het deugt. Dat mensen het gewoon superleuk vinden en niet als een nummer behandeld worden als er wat is. We interviewen mensen regelmatig. We beoordelen elkaar en we doen er ook echt wat mee.” 

Hoe werkt dat in de praktijk? 
“Ik zei het vanmorgen nog tegen nieuwe mensen. Als je dingen ziet waarvan je denkt dat die anders of beter kunnen, kom maar op! We zijn een redelijk platte organisatie, en ik hou ervan om steeds nieuwe dingen te bedenken. Dat is echt waar ik het voor doe, wat ik het leukste vind. Ik ben vaak de initiator van nieuwe ideeën. Maar als het erop aan komt, doe je het natuurlijk altijd samen. Dat vind ik ook fijn aan Fooks. Ik heb echt het gevoel dat we het samen doen. Ik ben er echt trots op dat we als Eventure weer bijna helemaal terug zijn. En als ik dan rondloop op kantoor, dan denk ik, dit zijn de dingen waar ik het voor doe.” 
 

“Dat vind ik ook fijn aan Fooks. Ik heb echt het gevoel dat we het samen doen.”



Heb je nog verbeterpunten voor Fooks?
 
“Haha, nee, hoor. De dienstverlening is top, ik waardeer de vriendelijkheid. Je hebt wel eens behoefte aan overleg. Omdat je iets niet snapt bijvoorbeeld. Daar is altijd tijd voor. Er dat wordt ook niet meteen in rekening gebracht. Dat vind ik dus een enorme plus. We zijn er voor elkaar. En we hebben elkaar nodig. Tom van Fooks zet ook wel eens dingetjes bij ons uit. Je helpt elkaar. Dat heeft geen reet met poen te maken. Je deelt dingen met elkaar en je gunt elkaar wat. Dat is het.”

Neem contact op met Max, Mylon of Jesse

Heb je een vraag over Fooks of over payrolling? Bel of mail ons.