Gevolgen corona in de horeca en de steunmaatregelen
06-12-21
De horeca was lekker op weg om weer uit het dal dat coronacrisis heet te komen. Nog altijd waren er maatregelen die ervoor zorgden dat er nog niet op volle kracht gedraaid kon worden, maar het ging de goede kant op. In november werden de maatregelen helaas weer aangescherpt. Wat zijn de gevolgen van corona voor de horeca? En welke steunmaatregelen zijn er nu om deze ondernemers te helpen?
Steeds meer maatregelen werden afgeschaft, de horeca mocht tot 24.00 weer doen waar ze goed in zijn. In september kwam daar de QR-codecheck om de hoek kijken. Niet iets waar horecaondernemers op zaten te wachten, maar niet onoverkomelijk. Flexibiliteit is iets wat bij deze ondernemers past en ook hierin werd een weg gevonden. Op 13 november werden de maatregelen helaas weer aangescherpt. Sluiten om 20.00. Waar iedereen al bang voor was, gebeurde op 26 november: een avondlockdown. Alle horeca om 17.00 sluiten. Wij nemen ons petje af voor de ondernemers die telkens weer snel schakelen met zoveel doorzettingsvermogen.
Economische crisis horeca of ondernemersrisico?
Wanneer je kijkt naar de cijfers in de horeca, mag je het gerust een economische crisis in de horeca noemen. Alle beperkingen zorgden ervoor dat van alle bedrijfstakken in de Nederlandse economie de horeca met 40,6 procent het sterkst kromp in 2020. In 2021 leek het weer de goede kant op te gaan. De omzet steeg in het tweede kwartaal van 2021 met 38 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal (cijfers CBS). Dat was vooral te danken aan de versoepeling van de maatregelen. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2020 heeft de horeca bijna 53 procent meer omgezet. Dat klinkt mooi, maar de horeca was nog ver verwijderd van het niveau van voor de coronacrisis. De omzet in het tweede kwartaal van 2021 lag nog altijd ruim 35 procent lager dan die van hetzelfde kwartaal in 2019.
De zomer bleef de stijgende lijn zich doorzetten en iedereen begon er weer een beetje vertrouwen in te krijgen. Eind oktober begon dat vertrouwen al behoorlijk te wankelen. De besmettingscijfers en ziekenhuisopnames stegen weer, en rap. Begin november ging het helemaal mis, “record” na record werd verbroken en horecaondernemers zagen de donderwolken al weer hangen. De coronagevolgen voor de horeca kwamen op volle kracht weer terug.
Steunmaatregelen economische crisis horeca
Waar bij de eerste persconferentie van november nog verkondigd werd dat er alleen een nieuwe TVL-regeling zou komen en geen nieuwe NOW-regeling, was dit twee weken later niet meer houdbaar. De TVL werd opgehoogd van 85% naar 100% en er werd een nieuwe NOW-regeling aangekondigd; NOW 5.
De steunmaatregelen in het kort:
- Voor het vierde kwartaal van dit jaar verhoogt het kabinet het subsidiepercentage van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) van 85% naar 100%. Ondernemers kunnen gebruikmaken van de TVL als zij meer dan 30% omzetverlies lijden ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 of het eerste kwartaal van 2020.
- Ondernemers die tenminste 20 procent omzetverlies hebben door de coronamaatregelen kunnen voor de maanden november en december de NOW 5 aanvragen. Dat geldt dus ook voor de huidige periode met beperkingen. Met deze regeling krijg je een gedeelte van je loonkosten gecompenseerd.
- De NOW 5 kent grotendeels dezelfde voorwaarden als NOW 4. Zo is het vergoedingstarief opnieuw 85 procent. De referentiemaand voor de loonsom is september 2021. Het streven is dat werkgevers medio december een subsidieaanvraag kunnen doen. Startende ondernemers die uiterlijk 30 september 2021 zijn begonnen kunnen een voorschot aanvragen voor de NOW 5-subsidie.
Met deze steunmaatregelen probeert de overheid een economische crisis af te wenden. We hopen van harte dat dat inderdaad lukt. We hopen eigenlijk nog harder dat de horeca volledig gecompenseerd zal worden. Na zoveel gedwongen sluitingen, beperkende maatregelen en alle ellendige coronagevolgen voor de horeca waarbij de horeca steeds op de meest innovatieve manieren geprobeerd heeft het hoofd boven water te houden en heeft laten zien dat ze ondernemers pur sang zijn. Hopelijk blijft het bij drie weken verscherpte maatregelen en krijgt de horeca een onverwacht, maar oh zo verdiend kerstcadeau op 17 december.
Fooks is er voor ondernemers. Loop je als ondernemer in deze onzekere tijden aan tegen vragen over personeelszaken, financiële administratie of het aanvragen van steunmaatregelen, neem dan gerust contact op met onze ervaren HR-medewerkers op om te sparren over wat voor jouw zaak belangrijk is. En misschien bieden deze verplichte kantoortijden de ruimte aan jou of een bedrijfsleider om onze gratis planningsapp te verkennen, zodat straks als jullie weer mogen, zaken als het maken van een rooster in een handomdraai gedaan zijn.
Delen:
Contact met Fooks
Heb je een vraag? Of wil je weten wat we voor je kunnen doen?
Onze collega’s Mylon, Jesse, Robert of Max zijn er voor je.