Personeelstekort horeca, waar tover je ze vandaan?

  • Leestijd 2 - 5 minuten
  • 16/07/21
Personeelstekort horeca, waar tover je ze vandaan?

De horeca begint weer aardig op stoom te komen. Maar er doet zich over de hele branche een probleem voor: er is een gigantisch personeelstekort in de horeca. Het personeelstekort in de horeca is geen nieuw fenomeen. Al voor de coronacrisis was het lastig om aan ervaren personeel te komen. Nu lijkt het in sommige gevallen onmogelijk om überhaupt nog personeel te vinden.

Veel personeel is de horeca uitgestroomd en gaan werken in de zorg, bij GGD’en en callcenters. Niet alleen de flexmedewerkers zijn elders gaan werken, maar ook veel vakkrachten hebben werk buiten de horeca gevonden toen hun werk vorig jaar ineens ophield. Sommige ondernemers hebben hun personeel moeten ontslaan, omdat het financieel niet meer haalbaar was om ze in dienst te houden. Andere werknemers zijn tijdens de gedwongen sluiting zelf op zoek gegaan naar ander werk en hebben een baan buiten de horeca gevonden. Linksom, rechtsom; het zorgt ervoor dat het personeelstekort horeca groter is dan ooit.

Horecapersoneel gezocht, hoe ver ga je?

Berichten dat ondernemers nieuw personeel werven door ze allerlei extra’s aan te bieden verschijnen in de media. Van een scooter van de zaak tot woonruimte, niets lijkt te gek. Maar is dat dé manier om aan mensen te komen? Buiten het feit dat dit niet voor iedere ondernemer haalbaar is, is het maar de vraag of je daarmee personeel aan je bindt. Want als de buurman ze morgen een verzorgde vakantie naar Aruba biedt, is die scooter die ze eigenlijk niet nodig hebben misschien wel niet meer zo interessant.

Het personeelstekort horeca is een feit. Als ondernemer moet je bedenken hoe je de werving het beste aan kan pakken en hoe je ervoor zorgt dat werknemers voor jouw bedrijf kiezen. Salaris is hierbij uiteraard een belangrijke factor voor werknemers. Zeker wanneer je op zoek bent naar vakkrachten geldt pay peanuts, get monkeys meer dan ooit. Dat werknemers niet meer voor het minimumloon komen werken is deels marktwerking, maar het is ook een vrij normaal principe in het bedrijfsleven. Werknemers die ervaring en kennis meebrengen kosten meer dan werknemers zonder ervaring of kennis. Die hogere loonkosten zouden zich ruim terug moeten betalen. Service, snelheid, gastvrijheid bepalen voor een groot deel jouw omzet. Een terras waar alleen medewerkers lopen zonder ervaring en zonder kennis, die geen van allen met volle bladen kunnen lopen, betekent omzetverlies. Niet alleen op die dag, maar ook op de dagen dat mensen niet meer terugkomen, omdat de bediening langzaam of slecht was of het eten niet goed was.

Personeelstekort horeca oplossen, tegen welke prijs?

Uiteraard moeten je loonkosten in verhouding zijn met je omzet. Het is belangrijk om van tevoren te kijken wat een geoliede zaak kan draaien en of dat in verhouding staat tot de loonkosten. Dit kan je bekijken door je loonkosten te koppelen aan je verwachte omzet. Dit kan heel makkelijk met onze gratis app. Hierin kan je in een handomdraai een rooster maken en zie je de loonkosten van de bezetting. Wanneer je ook je verwachte omzet ingevuld hebt, zie je in één oogopslag je loonkostenpercentage en kan je bijsturen waar dat nodig is. Deze feature kan je ook gebruiken om vooraf te bekijken wat een werknemer tegen een bepaald salaris zou kosten ten opzichte van de omzet. Het klinkt misschien als meer kosten om je werknemers meer te betalen, maar bedenk dat ervaren personeel met kennis je juist ook meer oplevert. Twijfel je over het kostenplaatje en of dit wel haalbaar is, of vind je het werkgeversrisico van mensen in dienst nemen te groot na het afgelopen, bizarre jaar? Onze ervaren HR-medewerkers sparren graag met je over de mogelijkheden en oplossingen voor jouw bedrijf.

Natuurlijk hoef je niet alleen maar ervaren vakkrachten te hebben. Een mix van ervaren krachten en onervaren of nieuwe medewerkers is een goede combinatie. Laat de ervaren medewerkers de nieuwe medewerkers trainen en laat ze hun kennis delen. Betrek ál je personeel bij het runnen van je bedrijf. Investeer in je personeel door ze trainingen te geven of te laten volgen en ze de ins en outs van je bedrijf te leren. Betrokken personeel is goud waard in de horeca.

Horecapersoneel gezocht, maar waar vind je ze?

Zelfs als je goede arbeidsvoorwaarden biedt, is het lastig om op dit moment personeel te vinden. Hoe los je het personeelstekort horeca op voor jouw zaak? Waar vind je dat personeel waar je zo hard naar op zoek bent? Zet je netwerk in. Denk daarbij niet alleen aan je sociamediakanalen en posters in je zaak, maar ook aan de medewerkers die je al hebt. Laat hen een bericht delen onder hun vrienden, studiegenoten en familie. Om ze hierin te activeren kan je een beloning in de vorm van een bonus, een etentje, een borrelbon uitloven voor degene die iemand aanbrengt die aangenomen wordt. Jouw medewerkers zijn jouw visitekaartje, dus als zij het naar hun zin hebben bij jou zullen ze dat ook uitdragen naar de mensen om hen heen.

Met alleen een berichtje of briefje met horecapersoneel gezocht kom je er waarschijnlijk niet momenteel. Je wervingsstrategie moet in deze krappe markt een treetje hoger. Denk eens aan banenmarkten van gemeentes/UWV. Of informeer eens bij de lokale GGD of zij een banenmarkt organiseren voor het personeel uit de crisisorganisatie. Het is een feit dat veel studenten in de crisisorganisaties van de GGD’en of bij externe callcenters zijn gaan werken, maar deze organisaties beginnen inmiddels ook weer af te schalen. Deze mensen gaan weer op zoek naar een nieuwe (bij)baan.

Nog wat verder weg, maar zeker een interessante optie: informatiemarkten tijdens de introductieweken van het middelbaar en hoger onderwijs. Hopelijk mogen de introducties weer aankomend schooljaar en bijna elke opleiding organiseert tijdens de introductie wel een informatiemarkt waarbij de studenten kennis kunnen maken met de stad. De uitgelezen kans om studenten te bereiken die nog minimaal een paar jaar in jouw stad blijven wonen. Zoek de samenwerking met opleidingen of introductiecommissies. Dat kan als individueel bedrijf, maar wanneer je aangesloten bent bij bijvoorbeeld de KHN, kan je ook kijken wat je als brancheorganisatie kan doen bij dit soort evenementen.

We denken graag met je mee over personeelszaken en -oplossingen, maak gerust vrijblijvend een afspraak met een van onze ervaren HR-medewerkers om de mogelijkheden te bespreken. Wil je meer weten over onze gratis personeelsapp? Boek dan een kosteloze demo.