Personeel horeca: verschillende functies en werving- & selectie

Personeel horeca: verschillende functies en werving- & selectie
22/07/20

Medewerkers maken het verschil. Welke types horecapersoneel heb je nodig? Hoe zorg je als horecaondernemer voor voldoende goed personeel? En hoe werf je nieuw personeel?

Functies in de horeca

  • Managers
    Als horecamanager ben je verantwoordelijk voor de gang van zaken in het bedrijf. Je houdt je o.a. bezig met inkoop, sales en marketing, financiën, het personeelsbeleid en hygiënische en voedselveiligheidsvoorschriften. De horeca manager zorgt dat gasten zich welkom voelen en houdt de commerciële doelen van de formule in het oog. Als er problemen zijn op de werkvloer springt de manager Horeca in en lost deze problemen aan.

  • Chef-koks
    De chef-kok geeft leiding aan het keukenpersoneel en is verantwoordelijk voor het inplannen en aansturen van het personeel in de keuken. Er wordt gecontroleerd of het eten voldoet aan de kwaliteitseisen en of de hygiënische en voedselveiligheidsvoorschriften worden nageleefd. De chef-kok stemt het menu af op de markt en houdt hierbij rekening met de bedrijfsformule. Of je horecazaak een chef-kok nodig heeft, is afhankelijk van je concept. Richt je je op het hogere segment, dan is deze functie essentieel.

  • Koks
    De kok heeft een uitvoerende rol en bereid gerechten die op de menukaart staan. Als kok werk je in teamverband en ben je medeverantwoordelijk voor het uiteindelijke resultaat. Je weegt, meet en mengt ingrediënten volgens recepten en/of naar eigen inzicht en weet hierbij gebruik te maken van verschillende soorten keukengerei en -apparatuur.

  • Hosts / hostess
    Een host of hostess is de gastheer / gastvrouw van een horeca onderneming. De host heet de gasten welkom en zorgt ervoor dat zij zich op hun gemak voelen. Indien er vragen zijn, weet de host ze te beantwoorden. Hij/zij is het visitekaartje van de horecaonderneming en zal zijn of haar aandacht volledig aan de gasten schenken. Deze functie kan gecombineerd worden met een andere functie afhankelijk van het type horeca onderneming.

  • Bediening
    De bediening is verantwoordelijk voor het serveren van eten en drinken aan gasten. Taken zijn o.a. het informeren van de gasten over het menu, het opnemen en doorgeven van bestellingen, het opmaken van de rekening, het afruimen van de tafel en vervolgens weer klaarmaken voor de volgende gasten.

  • Barpersoneel
    Het barpersoneel is verantwoordelijk voor het bereiden en verkopen van dranken. De bartender schenkt o.a. frisdranken, cocktails en wijn in, tapt verse biertjes en bereid de verschillende soorten koffie. De voorraad wordt bijgehouden en koelkasten aangevuld indien nodig. Indien een gast vragen heeft over bepaalde ingrediënten, weet het personeel ze te benoemen en kan de gast goed worden geïnformeerd. Welke wijn smaakt het beste bij het gerecht? Het barpersoneel kan ze adviseren.

  • Afwassers
    Een afwasser houdt zich bezig met het schoonmaken van het servies dat in een restaurant wordt gebruikt. Dit wordt meestal door een afwasmachine gedaan en is het de taak van de afwasser om het vieze servies voor te spoelen, in de afwasmachine te zetten, afwasmiddel in het apparaat te doen en deze aan te zetten. Het servies wordt gepoleerd en vervolgens netjes opgeruimd.

  • Bezorgers
    De bezorger bezorgt gerechten bij de gast met een fiets, scooter of auto. Afhankelijk van het type vervoer, is er een A- of B- rijbewijs nodig. De bestelling kan online zijn betaald, maar het komt ook nog regelmatig voor dat de bezorger afrekent aan huis. Deze functie wordt vaak gecombineerd met een andere functie, denk hierbij aan het poleren van servies of als extra kracht in de keuken.

Horeca personeel werven: hoe doe je dat?

Als eerst is het van belang om een duidelijk beeld te hebben van het functieprofiel en een vacaturetekst te maken. Welke functie moet worden vervuld? Welke werkzaamheden zullen er worden uitgevoerd? Welke eisen stel ik, en wat heb ik zelf te bieden? Zodra je precies weet naar wie jij op zoek bent, kan je beginnen met de werving.

  1. Via je bedrijfspand
    Je eigen bedrijf is een perfecte locatie om personeel horeca te werven. Door je locatie in te zetten, krijgen potentiële sollicitanten direct een goede indruk van waar en bij wie de vacature is. Buiten kan je gebruik maken van een krijtbord of stoepbord, maar binnen zijn er ook nog talloze opties. Heb je al eens nagedacht om een affiche bij de bar te hangen? Of wellicht zelfs in de toiletten aan de binnenkant van de deur?

  2. Eigen netwerk en dat van je personeel
    Benader je eigen netwerk en vraag je personeel hetzelfde te doen. Vaak wordt de grootte van het netwerk binnen handbereik onderschat en is het netwerk rijker dan je denkt. Bovendien werkt het stimulerend om je personeel te betrekken bij dit proces, en het werkt extra motiverend wanneer als ze een nieuwe medewerker hebben aangedragen.

  3. Social media
    Vraag je af op welke kanalen je doelgroep te vind is en zet hier je vacature uit. Als je opzoek bent naar studenten is Instagram een geschikt platform, maar voor een managersfunctie is LinkedIn weer ideaal. Wil je de vacature nog aantrekkelijker maken? Verbeeld je vacature in video of foto’s! Laat de werkvloer en werkzaamheden zien. Welke sfeer hangt er binnen je horecaonderneming? Wat worden zijn of haar collega’s? Geef de potentiële sollicitant een kijkje achter de schermen. Vraag je personeel om het beeld ook te delen en te verspreiden. Je kan er ook voor kiezen om een betaalde campagne te lanceren.

    Nog niet zo bekend met social media? Je kan er ook voor kiezen om de vacature op al je kanalen uit te zetten en vervolgens te meten welk platform het beste werkt door middel van de analytics tools. Experimenteer en borduur voort op successen.

  4. Maak gebruik van online vacaturebanken
    Als je opzoek bent naar een baan, is de kans groot dat je eerst via Google opzoek gaat naar vacatures. Zorg ervoor dat je vacature op verschillende vacaturebanken te vinden is en vergroot je bereik. Er zijn genoeg gratis vacaturebanken te vinden, en extra bereik is alleen maar mooi meegenomen toch? 😉

  5. Uitbesteden aan een werving- en selectiebureau
    Indien er meer budget is voor werving en selectie, kun je ervoor kiezen om dit uit te besteden. Een werving- en selectiebureau is gespecialiseerd in het werven en selecteren van kandidaten. Je bent minder tijd kwijt aan het werven en selecteren van kandidaten en het is een laagdrempelige manier om in contact te komen. Het nadeel is dat je zelf minder zicht hebt op specifieke wensen van de potentiële sollicitanten.

Personeel horeca kan je via veel verschillende manieren werven. Bepaal je doelgroep en de wervingsmethodes, zet de vacature uit en nodig de kandidaten uit voor een gesprek. Veel succes!