Payrolling in de horeca, wat houdt dit in?

  • Door Mylon Poelen

  • Leestijd 2 - 5 minuten
  • 28/07/20
Payrolling in de horeca, wat houdt dit in?

Iedere ondernemer heeft zijn of haar redenen om te gaan payrollen. Als horecaondernemer heb je vaak te maken met pieken en dalen in het werkrooster. Het ene moment is drukker dan het andere moment. Dit kan onder andere komen door het seizoen, het weer of bijvoorbeeld een evenement. Door deze pieken en dalen wil je graag je medewerkers flexibel kunnen inzetten, zonder dat het te veel werk is en dus tijd kost.  

Wat houdt payrollen in de horeca en andere branches in? Wat zijn de voor- en nadelen om te gaan payrollen? Op al deze vragen en meer geven we je antwoord in dit blog. 

Wat is payrolling in de horeca?

Personeel brengt vaak een administratieve rompslomp met zich mee. Dit kan een flinke rem zijn op jouw handelingssnelheid en het ondernemen beperken. Payrolling is de oplossing om de flexibiliteit en de snelheid in jouw bedrijf te vergroten. Je beschikt over de medewerkers waar je mee samen wil werken, maar je hebt ze niet zelf in dienst. De payrollorganisatie neemt het juridisch werkgeverschap over en jij krijgt in ruil daarvoor ondernemersvrijheid en transparantie.  

De payrollorganisatie is juridisch de werkgever en neemt daarmee de arbeidsrechtelijke risico’s over. Dit houdt in dat alle administratieve handelingen door hen verricht worden. Hierbij moet je denken aan onder andere: 

  • Verzorgen van de arbeidsovereenkomsten
  • Bijhouden van loonadministratie
  • Jaaropgaves
  • Uitbetalen van vakantietoeslagen
  • Verzorgen van verzekeringen bij arbeidsongeschiktheid
  • Afdragen van premies
  • Verzuimbeleid

Als opdrachtgever/ondernemer blijf je de belangrijkste zaken zelf bepalen. Zo werf je zelf nieuwe medewerkers en voer je functionerings- en beoordelingsgesprekken. De kwaliteit van je personeel heb je zelf in de hand! 

Bij het maken van een keuze voor een payrollorganisatie is het verstandig om rekening te houden met het keurmerk van de Stichting Normering Arbeid 

“Het SNA-keurmerk is het keurmerk voor alle ondernemingen die arbeid ter beschikking stellen zoals uitzendondernemingen, detacherings-en payrollbedrijven en voor (onder)aannemers van werk.” 

Veelvoorkomende misverstanden over payrolling 

Payrollen is voor ondernemers soms nog onbekend terrein en er bestaan veel misverstanden over. Hieronder een top 5 van de meest voorkomende. 

  1. Payrolling is voor een ondernemer kostbaar
    Payrollen kost inderdaad geld. Er dient een vergoeding betaald te worden. Echter verkleint deze vergoeding jouw ondernemersrisico en je besteedt de volledige personeelsadministratie uit. Je hoeft geen verzekeringen af te sluiten en geen premieafdrachten te doen. Daarnaast wordt jouw personeel doorbetaald tijdens vakantie en verzuim, terwijl jij hier geen factuur voor zult ontvangen. 
  1. Payrolling is enkel geschikt voor grote bedrijven
    De grootte van jouw onderneming is niet van belang. Veel kleine ondernemingen beschikken niet over een eigen personeelsafdeling. Voor hen is het juist relevant en interessant om te gaan payrollen en gebruik te maken van hun kennis en kunde.  
  1. Geen binding met medewerkers
    Als de onderlinge relatie tussen medewerker en werkgever goed is, zal payrollen hier geen verschil in maken. Het enige verschil is dat zij uitbetaald krijgen door hun officiële werkgever, het payrollbedrijf. Verder dient verlof en het rooster besproken te worden met jou als ondernemer. 
  1. Payrollers hebben mindere arbeidsvoorwaarden dan vaste medewerkers
    Voor een medewerker op de payroll maakt het geen verschil. Via de payrollorganisatie worden zij uitbetaald conform CAO. Daarnaast hebben zij net als vaste medewerkers recht op doorbetaling tijdens ziekte en vakantie. 
  1. Payrollling zou een juridische constructie zijn om onder werkgeversverplichtingen uit te komen
    Payrollmedewerkers hebben dezelfde rechten en plichten als andere medewerkers met een regulier contract. Het enige verschil is dat een derde partij officieel de werkgever is. 

Voordelen van payrolling in de horeca

Gebruik maken van payrollen biedt veel voordelen. Enkele zijn al eerder in dit blog benoemd. Graag maken we een overzicht van alle voordelen, zodat je de juiste overweging kunt maken. 

  1. Beperking van risico’s
    Zodra je werknemers onder contract staan bij een payrollorganisatie heb je geen werkgeversrisico. Alle arbeidsrechtelijke, juridische en financiële risico’s worden overgenomen door de payrollorganisatie. 

  2. Werven van nieuwe medewerkers
    Nog steeds kun je zelf je personeelsbestand samenstellen. Je verzorgt zelf de sollicitatieprocedure en stelt zo zelf jouw ideale team samen. 

  3. Bruto-uurloon wordt door jou bepaald
    Tijdens de sollicitatieprocedure of het functioneringsgesprek spreek je met de medewerker het salaris af. Dit communiceer je door en het payrollbedrijf zal het verwerken. 

  4. Geen risico en tijd kwijt aan verzuimmeldingen
    Een medewerker meldt zich ziek bij de payrollorganisatie. Zij verwerken dit en zullen hier zorg voor dragen. Voor jou als ondernemer is het alleen noodzaak het gat in het rooster op te vullen. Als een medewerker langdurig ziek is, kan het zijn dat je soms langer moet doorbetalen en kosten hebt van een re-integratie en een Arbo Arts wanneer je de werknemer zelf in dienst hebt. Met het gemak van payrollen, behoren deze kosten tot verleden tijd. 

  5. Stabiele loonkosten
    Enkel de gewerkte uren zullen door de payrollorganisatie uitbetaald worden. Zo heb je geen stijging in de loonkosten als een medewerker zich heeft ziekgemeld
     
  6. Focus op ondernemen
    Door zelf niet administratief bezig te hoeven zijn met het personeelsdossier, houd je meer tijd over. Deze tijd kan je gebruiken om je te focussen op je onderneming
     
  7. Professionele partner
    Samenwerken met een payrollorganisatie biedt als voordeel dat je een beroep kunt doen op een professionele partner die jou kan helpen bij het ondersteunen van complexe personeelsvragen.  Ze denken graag mee, geven advies en zeggen het ook als ze denken dat er voor jou op dit moment betere oplossingen zijn. In de samenwerking merk je als het goed is dat payrolling ook betrokkenheid en service met zich mee brengt. 

  8. Altijd up-to-date met wetswijzigingen
    De horeca payrollorganisatie dient minimaal de CAO te volgen. Worden er nieuwe wetswijzigingen doorgevoerd, vindt er een collectieve loonsverhoging plaats of veranderd er iets in de Horeca CAO? Jouw payrollorganisatie houdt dit in de gaten, voert het door en overlegt het met jou als opdrachtgever.

Kortom, payrollen biedt jou als horecaondernemer veel rust, gemak en tijd. Voor al deze voordelen ben je bij Fooks Payrolling/David Beloont aan het juiste adres. We zijn persoonlijk betrokken bij zowel onze opdrachtgevers als onze medewerkers. Daarnaast heb je één aanspreekpunt binnen onze onderneming. Voor meer informatie neem gerust vrijblijvend contact met ons op, zodat we kennis kunnen maken en jouw vragen kunnen beantwoorden.