Payrollen in de horeca, wat houdt dit in?

  • Door Mylon Poelen

  • Leestijd 2 - 5 minuten
  • 28/07/20
Payrollen in de horeca, wat houdt dit in?

Iedere ondernemer heeft zijn of haar redenen om te gaan payrollen. Als horeca ondernemer heb je vaak te maken met pieken en dalen in het werkrooster. Het ene moment is drukker dan het andere moment. Dit kan onder andere komen door het seizoen, het weer of bijvoorbeeld een evenement. Door deze pieken en dalen wil je graag je medewerkers flexibel kunnen inzetten, zonder dat het te veel werk is en dus tijd kost. Daarbij is niet iedere cafébaas, restauranteigenaar of hotelier een goede boekhouder en besteed hij/zij graag de personeelszaken uit.

Wat houdt payrollen in de horeca en andere branches in? Wat zijn de voor- en nadelen om te gaan payrollen? Op al deze vragen en meer geven wij jou antwoord in deze blog.

Wat is payroll horeca

Personeel brengt vaak een administratieve rompslomp met zich mee. Dit kan een flinke rem zijn op jouw handelingssnelheid en het ondernemen beperken. Payrolling is de oplossing om de flexibiliteit en de snelheid in jouw bedrijf te vergroten. Je beschikt over de medewerkers waar jij mee samen wilt werken, maar je hebt ze niet zelf in dienst. De payroll organisatie neemt het juridisch werkgeverschap over en geeft daarvoor ondernemersvrijheid en transparantie.

De payroll organisatie is juridisch de werkgever en neemt daarmee de arbeidsrechtelijke risico’s over. Dit houdt in dat alle administratieve handelingen door hen verricht worden. Hierbij moet je denken aan onder andere:

  • Het verzorgen van de arbeidsovereenkomsten
  • Bijhouden van loon administratie
  • Jaaropgave
  • Uitbetalen van vakantietoeslagen
  • Verzorgen van verzekeringen bij arbeidsongeschiktheid
  • Afdragen van premies
  • Verzuimbeleid

Als opdrachtgever / ondernemer blijf je de belangrijkste zaken zelf bepalen. Zo werf je zelf nieuwe medewerkers en voer je functionerings-- en beoordelingsgesprekken. De kwaliteit van je personeel heb je zelf in de hand!

Bij het maken van een keuze voor een payroll organisatie, is het verstandig om rekening te houden met het keurmerk van de Stichting Normering Arbeid.
“Het SNA-keurmerk is het keurmerk voor alle ondernemingen die arbeid ter beschikking stellen zoals uitzendondernemingen, detacherings-en payrollbedrijven en voor (onder)aannemers van werk.”

Voorkomende misverstanden over payroll horeca

Payrollen is voor ondernemers soms nog onbekend terrein en zijn er veel misverstanden over. Wat zijn de meest voorkomende misverstanden? Onderstaand een top 5 van de meest voorkomende.

  1. Payrollen is voor een ondernemer kostbaar
    Payrollen kost inderdaad geld. Er dient een vergoeding betaald te worden. Echter verkleint deze vergoeding jouw ondernemersrisico en je besteed de volledige personeelsadministratie uit. Je hoeft geen verzekeringen af te sluiten en je zult geen premie afdrachten maken. Daarnaast wordt jouw personeel doorbetaald tijdens vakantie en verzuim terwijl jij geen factuur zult ontvangen
  1. Payrollen is enkel geschikt voor grote bedrijven
    De grootte van jouw onderneming is niet van belang. Veel kleine ondernemingen beschikken niet over een eigen personeelsafdeling. Voor hen is het juist relevant om te gaan payrollen en gebruik te maken van hun kennis en kunde.
  1. Geen binding met medewerkers
    Als de onderlinge relatie tussen medewerker en werkgever goed is, zal payrollen hier geen verschil in maken. Het enige is dat zij uitbetaald krijgen door hun officiële werkgever. Verder dient verlof en het rooster besproken te worden met jou als ondernemer.
  1. Payrollers hebben mindere arbeidsvoorwaarden dan vaste medewerkers
    Voor een medewerker op de payroll maakt het geen verschil. Via de payroll organisatie worden zij uitbetaald conform CAO. Daarnaast hebben zij net als vaste medewerkers recht op doorbetaling tijdens ziekte en vakantie.
  1. Payrolllen is een juridische constructie om onder werkgeversverplichtingen uit te komen
    Payrollmedewerkers hebben dezelfde rechten en plichten als andere medewerkers met een regulier contract. Enkel is de payroll organisatie officieel de werkgever. Zij zullen moeten voldoen aan de werkgeversverplichtingen. Een medewerker zal hier geen hinder aan ondervinden.

Voordelen van payrollen in de horeca

Gebruik maken van payrollen, biedt veel voordelen. Enkele zijn al eerder in deze blog benoemd. Graag maken we een overzicht van alle voordelen zodat jij de juiste overweging kunt maken.

  • Beperking van risico’s
    Zodra je werknemers onder contract staan bij een payroll organisatie heb je geen werkgeversrisico. Alle arbeidsrechtelijke, juridische en financiële risico’s worden overgenomen.
  • Werven van nieuwe medewerkers
    Nog steeds kun je zelf je personeelsbestand samenstellen. Je verzorgt zelf de sollicitatieprocedure en stelt zo zelf jouw ideale team samen.
  • Bruto-uurloon wordt door jou bepaald
    Tijdens de sollicitatieprocedure of het functioneringsgesprek spreek je met de medewerker het salaris af. Dit communiceer je door en het payrollbedrijf zal het verwerken.
  • Geen risico en tijd kwijt aan verzuimmeldingen
    Een medewerker meld zich ziek bij de payroll organisatie. Zij verwerken dit en zullen hier zorg voor dragen. Voor jou als ondernemer is het alleen noodzaak het gat in het rooster op te vullen. Als een medewerker langdurig ziek is, kan het zijn dat je soms langer moet doorbetalen en kosten hebt van een re-integratie en een Arbo Arts. Met het gemak van payrollen, behoren deze kosten tot verleden tijd.
  • Stabiele loonkosten
    Enkel de gewerkte uren zullen door de payroll organisatie uitbetaald worden. Zo heb je geen stijging in de loonkosten als een medewerker zichzelf heeft ziek gemeld.
  • Focus op ondernemen
    Door zelf niet administratief bezig te hoeven zijn met het personeelsdossier, hou je meer tijd over. Deze tijd kan de focus tot ondernemen terug brengen.
  • Professionele partner
    Samenwerken met een payroll organisatie biedt als voordeel dat je een beroep kunt doen op een professionele partner die jou kan helpen bij het ondersteunen van complexe personeelsvragen.  Ze denken vaak mee, geven advies en zeggen het ook als ze denken dat er voor jou op dit moment betere oplossingen zijn. In de samenwerking merk je als het goed is dat payrolling ook betrokkenheid en service met zich mee kan brengen.
  • Wetswijzigingen
    De horeca payrollorganisatie dient minimaal de CAO te volgen. Worden er nieuwe wetswijzigingen doorgevoerd, vindt er een collectieve loonsverhoging plaats of veranderd er iets in de Horeca CAO? Jouw payrollorganisatie houdt dit in de gaten, voert het door en overlegd het met jou als opdrachtgever

Kort om biedt payrollen je als horeca ondernemer veel rust, gemak en tijd. Voor al deze voordelen biedt onze zusje David beloond de oplossing. Wij zijn persoonlijk betrokken bij zowel onze opdrachtgevers als onze medewerkers. Daarnaast heb je één aanspreekpunt binnen onze onderneming. Voor meer informatie neem eens contact met ons op zodat we kennis kunnen maken en jouw vragen kunnen beantwoorden.