Financieel plan horeca, noodzaak of niet?

  • Leestijd 2 - 5 min
  • 26/08/21
Financieel plan horeca, noodzaak of niet?

Daar kunnen we kort over zijn: ja. Om een succesvolle horecazaak op te zetten is een goed ondernemingsplan met daarin een gedegen financieel plan noodzakelijk. Een financieel plan horeca is niet alleen van belang als je je financiering via de bank of een investeerder rond wil krijgen, maar ook voor jezelf. Het financieel plan, en het ondernemingsplan in zijn geheel, bieden een leidraad voor je bedrijfsvoering. Het stelt je in staat doelen te stellen en na te leven. En het zorgt ervoor dat je vooraf onderzoekt of je ideeën haalbaar zijn.

Een ondernemingsplan bestaat uit een aantal vaste onderdelen:

  1. Introductie/Samenvatting
  2. De ondernemer
  3. De onderneming
  4. De markt
  5. Marketingplan horeca
  6. Financieel plan horeca
  7. Algemene en juridische zaken

In dit blog gaan we dieper in op het marketingplan horeca en het financieel plan horeca.

Hoe maak je het marketingplan horeca?

In een eerder blog beschreven we al de marketingmix van de 6 P’s. Product, prijs, promotie, plaats, presentatie, personeel. Hieronder vatten we de 6 P’s nog even kort samen:

  • Product: welke producten ga je aanbieden? Wat is de kwaliteit van deze producten? Wie zijn je leveranciers?
  • Prijs: tegen welke prijzen ga je de producten aanbieden en wat is de uitstraling die je daarmee kiest?
  • Promotie: op welke manier ga je de horecazaak promoten? Zet je online of offline marketing in, of wellicht wel beide?
  • Plaats: waar ben je gevestigd? Kunnen gasten gratis parkeren of makkelijk gebruik maken van het openbaar vervoer? Komen er veel mensen langs?
  • Presentatie: hoe ziet de huisstijl eruit? Hoe presenteer je je producten aan gasten?
  • Personeel: hoeveel fte heb je nodig? Neem je je personeel zelf in dienst of via payroll?

Om een basis te hebben voor een goed marketingplan horeca, kan je jezelf vijf vragen stellen:

  1. Wie is jouw doelgroep? Hoe beter en specifieker je weet op wie je je richt, hoe makkelijker het is om een goede keuze te maken waar je je marketing op inzet.
  2. Welk bezoekgedrag heeft jouw gast? Richt je je bijvoorbeeld op tweeverdieners in de buurt die meerdere keren per week snel een hapje buiten de deur gaan eten of ligt je zaak langs een fietsroute en richt je je op dagelijks passanten?
  3. Hoe bereik je jouw gast? Gasten maken vaak een aantal afwegingen voor ze een horecazaak bezoeken. Hoe oriënteert jouw gast zich? Welke afweging maakt je gast? Hoe reserveert hij of zij? Hoe meer informatie je hebt over je gast, hoe beter je jouw zaak kan laten aansluiten bij de behoefte van die gast.
  4. Hoe zorg je ervoor dat gasten terugkomen? Je kan alle marketing van de wereld inzetten, maar als gasten bij hun eerste bezoek niet tevreden zijn, komen ze niet terug. Focus niet alleen op marketing om ze binnen te halen, maar ook op de ervaring als ze eenmaal in je zaak zijn. Tevreden klanten komen niet alleen terug, maar zorgen ook voor de best denkbare reclame: mond-tot-mondreclame.
  5. Welke marketingmiddelen zet je in en hoe? Een goed marketingplan horeca bevat een mix tussen online en offline marketingmiddelen, deze versterken elkaar. Uiteraard houd je hierbij je doelgroep in het oog. Millennials bereik je makkelijk via bijvoorbeeld Instagram, terwijl je 60-plussers daarmee nauwelijks zal bereiken.

Het belang van een financieel plan horeca

Niet alleen wanneer je financiering voor je bedrijf nodig hebt, is een financieel plan horeca belangrijk. Ook wanneer je alles zelf financiert, is het financieel plan horeca essentieel. Het biedt je inzicht of jouw bedrijfsplan kans van slagen heeft en je komt minder snel voor onaangename verrassingen te staan.

In het financieel plan horeca behandel je een aantal begrotingen. De belangrijkste begrotingen om op te nemen in je plan zijn de investeringsbegroting, de financieringsbegroting, de exploitatiebegroting, de liquiditeitsbegroting en de persoonlijke begroting. Door deze begrotingen op te nemen in je financieel plan horeca dwing je jezelf na te denken over de volgende vragen:

  • Hoe ga je geld verdienen? Dit is je verdienmodel.
  • Hoeveel geld heb je nodig om je plannen uit te voeren? Dit is je investeringsbegroting.
  • Hoe ga je jouw zaak financieren? In dit deel werk je de bedragen uit: eigen geld, leningen, kredieten, crowdfunding, etc. Dit is je financieringsbegroting.
  • Wat zijn de verwachte omzet, inkoop en kosten? Ook hier benoem je de bedragen. Dit is je exploitatiebegroting.
  • Hoeveel geld verwacht je maandelijks binnen te krijgen en hoeveel verwacht je maandelijks uit te geven? Dit is je liquiditeitsbegroting.
  • Kan je rondkomen van de winst uit je zaak? Dit is je persoonlijke begroting.

Wanneer schrijf je het financieel plan en marketingplan horeca?

Het schrijven van een bedrijfsplan, en daarmee het uitwerken van het financieel plan horeca en het marketingplan horeca, is de allereerste stap die je neemt als je een zaak wil starten. Veel startende ondernemers maken de fout dat ze eerst de locatie kiezen en daar het bedrijfsplan op aan passen. Ze zien een prachtig pand waarvan de huur eigenlijk te hoog is en besluiten dat dat het pand voor hun zaak moet worden. Het gevaar is dat je dan niet kritisch genoeg bent en bijvoorbeeld de omzet en het aantal gasten te hoog inschat. Het resultaat is dat de cijfers tegenvallen en je binnen no-time in een veel te duur pand zit en de schulden zich opstapelen. Zorg ervoor dat je jouw financiële plaatje goed voor ogen hebt voordat je contracten tekent of verplichtingen aangaat.

Bij het schrijven van je bedrijfsplan is het belangrijk ook alvast na te denken over hoe je je personeelszaken en administratie gaat regelen. Hoe ga je straks je loonkostenpercentage in de gaten houden? Hoe ga je je planning maken en delen met je medewerkers? Ga je je salarisadministratie zelf doen of besteed je die uit? Met de gratis Fooks personeelsapp heb je al deze personeelszaken én je financiële gegevens bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat je inzicht in je financiën en overzicht over je bedrijf hebt. Je kan bijvoorbeeld heel makkelijk je loonkostenpercentage in de gaten houden door in de app je loonkosten te koppelen aan je verwachte omzet.

Wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Fooks denkt graag met je mee! Plan hier een kosteloze demo om meer te weten te komen over de mogelijkheden van onze gratis personeelsapp. Meer weten over de voordelen van samenwerken met Fooks? Lees hier de ervaringen van bedrijven die je al voorgingen.